Gulvvarme - banke klaplag op eller ikke?

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Vi skal have nyt køkken og væltet en væg. I den forbindelse vil vi have nyt gulv i vores køkken og stue. Det er ca. 60 m2.
Når vi skal have nyt gulv overvejer vi også at få gulvvarme.
Når det gamle gulv er fjernet har vi omkring 10 cm at gøre med fra det eksisterende klaplag. Men jeg er meget i tvivl, om jeg behøver banke det op. Jeg synes man kan finde nogle forskellige løsninger, f.eks. Uponor tecto, hvor der er ca 52mm isolering også. Så er planen at man kan ligge en gang flydespartel på og så kan vi ligge over gulv til sidst.
Er det hul i hovedet ikke at banke klaplaget op og isolere med 300mm og et ordentlig lag beton ovenpå?

Er tiltrukket af den kortere arbejdstid, ved ikke at skulle banke gulvet op, men vil selvfølgelig ikke have en løsning der er meget dyrere, men det skal også kunne svare sig. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er fugtproblemer i dag og du ellers har billig fjernvarme, så ville jeg ikke banke betongulvet op, men i stedet gøre som du forslår, og bruge varmefordelingsplader med isolering..
Gulvisolering er frygtelig dyrt i dag..
Det vil på sigt være en dyr løsning. Når man har radiatorer så er gulv temperaturen vel omkring 15-18 grader. Ved gulvvarme hæver man denne 12-15 grader og så kommer der mere varmespild imod jorden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi kigger ind i et lignende dilemma..
Vi påtænker pt. At droppe gulvvarme, og beholde eksisterende radiatorer. 
Argumentationen er nogenlunde således:  Hvis vi valgte at bygge ovenpå klaplaget, ville vi max. Kunne få 10cm isolering, og derfor en ikke-tidssvarende opbygning. 
Hvis vi valgte at banke op, ville vi kigge ind i 1 måneds tid uden at kunne bo i huset, og en udgift i nærheden af 150.000.
Vi har også overvejet at få opbygget et let terrændæk, med s250-isolering, men det er også her næsten umuligt at finde håndværkere der vil hjælpe.
Pt. Ser vi på, om de sparede 150K ikke er bedre brugt bedre andre steder, da vi har en del andre renoveringsopgaver, der så vil kunne laves.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis jeg skal svare isoleret på spørgsmålet: Jeg vil aldrig overveje andet end at banke op og grave ud. Og har selv gjort det indtil videre i halvdelen af vores hus rum for rum (inkl selv at have lagt isolering, slanger og støbt).

Det er et fint hyggeprojekt, og så kommer prisen ikke i nærheden af 150.000.

Gulvvarme er sådan en behagelig varmeform. Synes I skal stille jer selv spørgsmålet: Vil I de næste 10 år gå på et halvkøligt gulv og tænke “Vi burde have lavet den gulvvarme”?

Min erfaring er, at man ofte fravælger nogle løsninger pga at skulle undvære et rum fx en måned. Men det er peanuts ift den lange periode, man forhåbentligt skal bo der.

Mvh Emil
Jeg ville fuldstændig droppe gulvarmen. jeg synes det er noget opreklameret. Jeg har nu boet i et gammelt hus uden gulvarme i 30år og har aldrig savnet det. Kun i baderummet der lagde jeg gulvvarme da det alligevel skulle renoveres. Og  jeg er tilfreds med at jeg brugte tiden på mine børn og på at ta på ferie mm.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg mener også de 150 k ekstra udgift er skudt over målet. Især på sådan en lav det selv forum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De 150 er sat ud fra at få andre til at hjælpe med det.
Jeg er enig, Erik, det er langt langt billigere at gøre det selv. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lige et opfølgende spørgsmål til @emilmandrupludvigsen, hvis du har lavet gulvvarme i et rum ad gangen, hvordan har du så fået ført slangerne ud til teknikrummet, uden at køre igennem de andre rum?

Jeg går nemlig og tænker meget over hvordan jeg løser det 😲

“Hvis ikke man spørger, bliver man heller ikke klogere”
TømrerCheng skrev den 23-04-2022 10:32:32

Jeg har lige et opfølgende spørgsmål til @emilmandrupludvigsen, hvis du har lavet gulvvarme i et rum ad gangen, hvordan har du så fået ført slangerne ud til teknikrummet, uden at køre igennem de andre rum?

Jeg går nemlig og tænker meget over hvordan jeg løser det 😲

Vi skal også snart til at renovere så det kunne jeg også tænke mig at vide. 

Så kunne det være man kan undgå at flytte ud under renoveringen 

 

Til de to ovenstående: 

Når man laver et rum af gange kan man bruge fremløbet fra radiatorkredsen, ret mig hvis jeg tager fejl men jeg mener kun det er muligt på et 2 strengs system, så i skal lige finde ud af hvad I har i skrivende stund.

Jeg har selv brugt ovennævnte løsning i et lokale jeg er igang med at renovere.

Eneste alternativ er at lave hele terrændækket i huset på en gang hvis det skal gøres efter bogen.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også