Pumpebrønd i kælder

Vi har for 3 år siden oplevet at der stod 2 cm vand i vores kælder pga. forhøjet grundvand, da grøfterne ude ved vejen manglede en oprensning. Så problemet er ikke særligt stort, men da vi alligevel er igang ville jeg høre om følgende giver mening, for at undgå fremtidige vandskader:

Giver det mening at lave en pumpebrønd på 600mm der er ca 500mm dyb, og placere en rist ovenpå, med en dykpumpe i. Vandet fra dykpumpen kan nemlig nemt føres ud til et eksisterende afløb?

Billedet er vedlagt for at vise mine tanker omkring dette.

Hvordan ville i løse denne opgave?. Er det "bare" at grave et 600mm rør 500mm ned med en bundprop samt rist, eller findes der et alternativ?

Da problemet opstår meget sjældent, er vi ikke interesseret i at bruge over 10.000 på en løsning. 

mvh.
Mads Lind
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du sagtens gøre , men lav det så du skal starte den manuelt hvis der ikke er mere end et par gange m året det er et problem
og et 315 eller 425 rør er nok alt efter hvilken pumpe du har
Du skal nok samtidig have en lukke mulighed på din kloak, altså tilbageløbs sikring. Hvis det kommer ind ude fra vejen så kan du jo pumpe i en uendelighed da det blot løber tilbage.
Jeg vil næsten tro at det er tilbageløbs sikring der vil give jer den bedste sikring imod vandstigning. Det noget der bliver sat ind på kloak røret med en slags flyder der kommer op og lukker for røret ind til jeres afløb. 
Er det opstigende grundvand så er din egen løsning perfekt. Hvis i har gulvet hugget op så ville jeg nok lave et par strenge drænrør hen til pumpebrønd. Jeg ville vælge noget automatisk, men sikre mig at pumpens flyder virker, ved at tete den med vandslange 
Jeg har selv pumpebrønd i kælder, men den starter hver anden minut i vinter halvåret. For at undgå at skabe, vaskemaskine m.m. tager skade ved strømsvigt så er sokkel under dem muret op. 
Så jeg kan godt accepterer 3-4 cm vand hvor det kun går ud over det rod / vasketøj vi har efterladt på gulvet. Så får det bare en tur i vaskemaskinen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Mads.

Fik du lavet din pumpebrønd, og i såfald hvordan lg og hvorledes? Virker det efter hensigten?

Vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis