Gulvvarmeslanger gennem strøer

Vi er ved at etablere gulvvarme i hele huset.
Det skal ligges på spånplader, med aluplader.
 
Men når jeg skal have slangerne kørt ud til shunten i bryggers, så skal slangerne gå på tværs af spærene.
Der er desværre ikke helt nok plads under spærene til at de bare kan ligges under.
Er det okay at bruge et hulbor til at lave ekstra plads til slangerne? For ikke at svække konstruktionen. 
Eller er der en anden måde som er smartere?

Det er et et-plans hus.

Tak. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kører dem i samme plan som de øvrige slanger, blot på tværs, langs væggen. Dvs. du lægger sporplader med sporene i den tværgående retning, til frem og retur slangen.

Overgang i spor fra langsgående til tværgående plader kan fræses med en overfræser.

Elektronikteknikeren
Jeg har lige vedhæftet en plantegning.
Bryggers er til højre for kontor.

Fra stuen kommer der 6 slanger. 2 fra køkken, og så skal resten af stuen deles op i 2.
2 fra gangen, og 2 fra hvert værelse og kontor.
Men altså så 16 slanger i alt.

Skal de 6 slanger fra køkken plus værelset nederst i billedet, så gå hele vejen rundt langs væggen ud til entreen og hoveddøren?

Er det ikke det man “helst ikke må”. Så gangen bliver en slags gennemgangs varme?

Hvilen dimensioner har dine strøer?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mener de er 45x75mm.
Jeg er ikke i huset før til formiddag. Men så opdaterer jeg lige. Men det er noget i den stil.
Det er nok ikke muligt at svare helt præcis hvor meget du må save i strøerne. Men generelt så er det bedst tæt på understøtning. 
Hvis du synes det er over grænsen, så kan du jo forstærke strø på det sted ved at lime og skrue en ekstra stump på siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg var ikke klar over at det var forsyning til flere rum, så kan du selvfølgelig ikke have dem liggende i gulvniveau.

Hvis du med "spær" mener strøer i stueplan, som ligger på et klaplag af beton, så er det let at klodse ekstra op, lokalt hvor man gerne vil bore igennem. 

Hvis du har mulighed for dette, kan du bare gå amok med boret.

Elektronikteknikeren
Ja, selvfølgelig strøer.

Så hvis jeg borer igennem en af strøerne, så klodser jeg bare op på begge sider af hvor jeg har boret for at støtte? 
Jeg ville klodse op lige under hullet, og lade klodsen være en smule bredere end hullet på begge sider, så strøen har vederlag på klodsen fra begge sider.

Opklodsning er lettest med 2 Knudsen kiler sin køres imod hinanden fra hver side, på tværs af Strøen.

Mangler der noget højde, skæres krydsfiner felter ud, de kan evt. stables til et lille tårn, hvis afstanden er stor. Når det hele sidder fint i spænd, skrues en skrue ned igennem tårnet, som låser både kile og tårn sammen med strøen.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis