Fuge bøgaparket med hvad og hvordan?

Hej. Jeg har bøgeparket fra 60érne. Det besår af staver i moduler sat sammen to og to. Imellem modulerne er der revner som svinger lidt med årstiden i bredde. Revnerne er 0,5 til 2,5 mm bredde og svinger vel 25%(?) i bredde. Disse revner skal jeg have fuget lufttæt da der kommer lidt dårlig luft fra krybekælder, som ellers er tør.

Jeg har kigget på Danalim 553 gulvfuge.

Er det det rigtige at bruge?
Nogen som har erfaring med den til dette brug? Nogen som har erfaring med den 553?

Anden masse jeg kan/bør bruge?

Hvordan får jeg bedst mest massen ned i revnen så den ikke slipper siderne ved bevægelserne?
Hvordan får jeg bedst mest massen ned i revnen uden at hele gulvet får massen på sig?

Mvh Per

PerDahlstroem
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kovas
kovas
3177 9670
Jeg synes at det lyder mærkeligt at der skulle komme dårlig luft op gennem gulvbrætterne. De er jo med not og feder, så det må være meget begrænset hvad der kan sive igennem der. Jeg ville starte med at undersøge ude ved væggene, Der i 60erne var det alm at man lavede det sådan at det var meningen at luft skulle kunne cirkulere under gulvbrætterne. Angående at fuge de revner som er så vil jeg være meget varsom med det. De der junkers bøgegulve skulle lægges med et fast mål for en antal brætter pr m. Jeg har set sådan et gulv få fugt og presse indermuren ind i hulrummet eller stå op i en bue. Undersøg osse om hvorfor det er dårlig luft under gulvet?

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
perperdahdah
perperdahdah Trådstarter
107 5000
Hej Kovas. Tak for svar. Jeg har for 5 år siden fuget med Tec-7 under alle paneler og det sidder stadig lufttæt på nær 30cm et enkelt sted. Har sluppet panelet. Krybekælder er relativt tør. (69% relativ fugtighed ved 13 grader.) Støvet på gulvet er tørt. Men der er desværre ikke lagt dampspærrer imellem parketgulv og isolering. På trods af fer-not har jeg konstateret at der er luftgennemstrømning mange steder i gulvet. Ved at lægge strimler af det tyndeste afdækningsplast kan jeg med sikkerhed konstatere gennemstrømning mange steder. Jeg er med på faren ved at fuge men danalim553 kan arbejde 25%. Mon det er +/-12,5%? Det er det vel? Jeg beder til gulvguderne at 25% er nok. Har nogen erfaring med 553? :-)
Nogen god teknik til at få det godt ned i revnerne?
Nogen god teknik til at afrense så smalle revner effektivt?

PerDahlstroem
BOFH
BOFH
1799 8600
Gulvfuge har jeg kun hørt om anvendelse ifm skibsgulv hvor fugerne fræses op, ved ikke om det er brugbart i dit projekt. Der er lidt film på YT ang brugen af det, bla afdækning mm.

Lidt udfordringer:
-Fugen skal binde mod siderne og ikke mod bunden, hvordan får du et fugestop derned?
-Siderne skal være rengjort for støv/skidt før fugen kan binde ordentligt, hvordan opnår du det?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
perperdahdah
perperdahdah Trådstarter
107 5000
Hej BOFH.

Tak for svar! Det er jo faktisk en mulighed, at skære fugerne op med en rundsav. Bagstop er ikke noget problem, da der er fer-not. Men det vil give gulvet et rent nyt udtryk hvis fuger skæres op. Må lige overvejes. :-)
Men ellers er de spørgsmål du stiller netop dem jeg gerne vil have fiduser til.
Jeg tænker børste. Måske noget langsomt roterende/osilerende og kraftig støvsuger. Men ikke nemt.

Hvad er "YT"?

Mvh. Per

PerDahlstroem
perperdahdah
perperdahdah Trådstarter
107 5000
Er der nogen der har erfaring med Danalim553 til gulv?

PerDahlstroem
perperdahdah skrev den 18-04-2022 13:05:41

Hej BOFH.

Tak for svar! Det er jo faktisk en mulighed, at skære fugerne op med en rundsav. Bagstop er ikke noget problem, da der er fer-not. Men det vil give gulvet et rent nyt udtryk hvis fuger skæres op. Må lige overvejes. :-)
Men ellers er de spørgsmål du stiller netop dem jeg gerne vil have fiduser til.
Jeg tænker børste. Måske noget langsomt roterende/osilerende og kraftig støvsuger. Men ikke nemt.

Hvad er "YT"?

Mvh. Per

Youtube 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Gentagende problem ved flise lægning
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 156 gange)
  2. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 15835 gange)
  3. Fixe gulv
    Lav-Hus (læst 201 gange)
  4. Sprøjtemaling af pindestole
    Lav-Hobby (læst 219 gange)
  5. Køkken - hvad laver man tilsætning af?
    Lav-Hus (læst 232 gange)
  6. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 24912 gange)
  7. Wirelås
    Lav-Hus (læst 263 gange)
  8. Hævning af sommerhus
    Lav-Hus (læst 5049 gange)
  9. Uløseligt sofaben problem, ingen bolte passer!
    Værktøj og maskiner (læst 565 gange)
  10. Høvling af savskårne lister
    Lav-Hus (læst 248 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis