Bore hul til hylder m. genvindstang

Hej LDS

Jeg har fået to væghylder på hhv. 20x195 cm og 30x195 cm som skal hænges op på væggen i køkkenet.
Hylderne er lavet i MDF og der er boret fire genvindstænger ind i hver hylde. Genvindstængerne går 10 cm ud fra hylden. Gevindstængerne er Ø11,5 cm. Se billedet af den ene hylde (20x195 cm) med gevindstænger nedenfor.

Nu da gevindstængerne allerede er boret fast i hylderne, tænker jeg at bore fire huller i væggen og fæstne det hele med montagelim (Dana Lim Montage Ekstra 292). Problemet er at gevindstængerne er Ø11,5 cm og jeg har svært ved at finde et murbor (til porebeton) som er Ø11,5 cm. Jeg tænker hullet skal være præcis samme størrelse som genvindstængerne for at undgå at de hænger. Omvendt kan jeg være bange for om der er nok plads til montagelimen.

Mit spørgsmål er derfor om jeg bør bore et hul som er præcis Ø11,5 cm eller giver det mening at lave det fx. Ø12,0 cm så der er plads til limen? Hvis det anbefales at jeg bruger præcis Ø11,5 cm tænker jeg måske et HSS bor kan løse opgaven nu da jeg ikke kan finde et murbor?

Når jeg efterfølgende skal skal sprøjte limen ud, vil det da være bedst og nemmest bare at fylde godt med lim i hullerne og efterfølgende indsætte hylden med genvindstængerne eller skal både gevindstænger og huller klistres godt til med lim?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et murbor 11mm så prøv med det - murbor laver ofte huller lidt større end de er angivet til.

 

Min første bekymring ville være hvor langt gevindstængerne går ind i hylderne. 4 cm er minimum hvis det skal holde til bare lidt vægt, ellers knækker/flækker de.

Mht. væggen: mener du selv, at du kan bore 11,5 mm med absolut præcis afstand mellem hvert hul? Nej vel?
Der bores med 12 eller 13 mm og fyldes godt op med klæber.
Overvej hvordan de fikseres mens klæberen hærder, det er næsten et projekt i sig selv.

Lav hullerne let overstørrelse. Så kan du nemlig ved monteringen med lim kompensere for at du sikkert ikke får boret dem præcis vandret, og måske heller ikke så afstanden præcis passer.
Før limen tørrer justerer du så med støtte i forkanten til vandret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lav hullerne med dit 11mm bor, prøv hvordan det går med hylden, går den i nogle steder, men ikke andre, giver du lige at dask så du får markeret hullet med gevindstangen.

Så ved du hvilke huller der evt. ikke passer helt. Disse kan så bores op. Husk at gasbeton er meget eftergivende, så der skal muligvis ikke meget korrektion til, det kan være nok med en tur med samme bor igen.

Hænger hylden godt med de huller der er, et det bedst ikke at overbore. Du skal nøjes med at overbore hvor det er nødvendigt, og bruge de gode huller som styr.

Mindst ét hul bør jo passe, da du kan udføre din centrering omkring dette. Det er selvfølgelig vigtigt at det bores lige.

Husk at støvsuge hullerne grundigt.

Elektronikteknikeren
Tak for alle jeres svar   
Vi prøver et 12 mm bor og fylder godt op med monteringslim samt understøtning så det ender i vater.
Når du skal støvsuge hullerne, kan et almindeligt sugerør, ført ind i bunden hjælpe, med at få det bagerste ud. 
Støvsugeren skal ikke sættes mod sugerøret, men blot mod hullet🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis