Gulvvarmeslanger uden for klimaskærm... Nogen der kan regne varmetabet ud?

Hej
I forbindelse med etablering af et solvarmeanlæg har jeg opdaget, at mine gulvvarmeslanger går fra gulvvarmemanifolden ned gennem flamingo, leca-nødder og er således begravet i sand/jord uden for klimaskærmen (nede under gulvet) i mit teknikrum, der er en del af min garage. Herfra går gulvvarmeslangerne ind i huset, og hvorved de kommer inden for klimaskærmen igen. 

Der er 12 kredse - altså 12 rum, der opvarmes. Afstanden fra manifold til det punkt, hvor slangerne går ind i huset er cirka fem meter. Da hvert rum har fremløb og retur, er der omkring ti meter slange pr. rum uden for klimaskærmen, hvilket vil sige 120 meter uisoleret 20 mm pex i tomrør. Min gennemsnitlige fremløbstemperatur er omkring 35 grader. Der er i alt 840 meter pex til gulvvarme, så cirka 15% ligger udenfor...

Det giver helt sikkert noget varmetab. Spørgsmålet er hvor meget, da jeg ikke vil sætte himmel og hav i bevægelse for en lille gevinst. Er der noget herinde, der kan give et nogenlunde ædrueligt bud på hvor meget varme, der mon går tabt her? Jeg kan ikke finde nogle tabeller for uisoleret pex i jord :-)

Det er noget lort, men det kan laves :-) Gulvet kan bankes op i teknikrummet, hvorefter der kan graves ud. Herefter vil kunne lave lave en kasse/kappe i flamingo, der ligger på leca. Komme rørskåle om slangerne og støbe gulvet igen. Skal - skal ikke?

Jeg håber på nogle gode råd og et godt bud på et varmetab.

Med venlig hilsen
Claus


  
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis