Hej alle.
Forhistorie:
Min kæreste ejer en Nissan Micra K11 fra '99, som aldrig har fejlet noget alvorligt og altid været pålidelig. En morgen vil bilen ikke starte og bliver bugseret til mekaniker. Mekanikeren siger så dagen efter: "der mangler kompression på cylinder 4 og det kan hurtigt koste 25-30.000 kr. for at reparere den" og anbefaler mig derfor at skrotte bilen. Jeg er ikke så god til at lytte efter folk, som er klogere end mig og beslutter mig for selv at prøve at fikse bilen alligevel (har en smule erfaring da jeg altid selv har skiftet reservedele på mine biler, hvis jeg kunne se præcis hvor defekten lå). Efter at have gjort forskellige ting, tænder motoren og kører fuldstændig upåklageligt som havde den aldrig fejlet noget. Det virker til årsagen bunder i at bilen bare har været heftigt druknet og derfor ikke ville starte. Jeg har overhovedet ikke rørt noget som kan behandle manglende kompression i en cylinder og mistænker at mekanikeren bare har løjet for mig fordi han ikke gider at bruge tid på så gammel en bil. Jeg kan ikke hører nogen anderledes lyde fra motoren, ligesom man kan hvis et tændrør stopper med at fungere... mit spørgsmål er derfor:
Kan man høre på en bil om der mangler kompression i en cylinder eller har mekanikeren bare stukket mig en løgn?