Nissan Micra manglende kompression

Hej alle.

Forhistorie:
Min kæreste ejer en Nissan Micra K11 fra '99, som aldrig har fejlet noget alvorligt og altid været pålidelig. En morgen vil bilen ikke starte og bliver bugseret til mekaniker. Mekanikeren siger så dagen efter: "der mangler kompression på cylinder 4 og det kan hurtigt koste 25-30.000 kr. for at reparere den" og anbefaler mig derfor at skrotte bilen. Jeg er ikke så god til at lytte efter folk, som er klogere end mig og beslutter mig for selv at prøve at fikse bilen alligevel (har en smule erfaring da jeg altid selv har skiftet reservedele på mine biler, hvis jeg kunne se præcis hvor defekten lå). Efter at have gjort forskellige ting, tænder motoren og kører fuldstændig upåklageligt som havde den aldrig fejlet noget. Det virker til årsagen bunder i at bilen bare har været heftigt druknet og derfor ikke ville starte. Jeg har overhovedet ikke rørt noget som kan behandle manglende kompression i en cylinder og mistænker at mekanikeren bare har løjet for mig fordi han ikke gider at bruge tid på så gammel en bil. Jeg kan ikke hører nogen anderledes lyde fra motoren, ligesom man kan hvis et tændrør stopper med at fungere... mit spørgsmål er derfor:

Kan man høre på en bil om der mangler kompression i en cylinder eller har mekanikeren bare stukket mig en løgn?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Høre det? Nej.
Kompression checkes med en kompressionsmåler. Tændrør ud, måler ind.

Du kan være sikker på een ting - en knækket eller slidt stempelring/ brændt ventil e.l kommer ikke natten over, når du holder stille. Derimod, som du selv finder ud af, kan fugt, drukning, svigtende dyser, computerfejl osv. komme pludseligt. 
Hvis du ikke fik en kompressions test, så spørg efter den - det må da være det nærmeste han kan konkludere sin attest.
Ps. en anden brugbar hugger motor, kan isættes langt billigere vil jeg mene. 
Vh. Carsten

Tag nd i BilTema eller T-Hansen og køb en kompressionstester.
Tag tændrørene ud og få kæresten til at dreje på nøglen efter instruktion.
Så har du hurtigt et klart billede af, om kompressionen er dårlig på en af cylindrene.
Hænger den lidt, så giv den noget benzinadditiv eller andet der kan rense lidt.
Bilen har sikkert en alder og brugtpris, hvor reparationer ikke kan hænge sammen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 17-04-2022 23:01:24

Tag nd i BilTema eller T-Hansen og køb en kompressionstester.
Chr.
Enig, men vær lige sikker på den kan nå ned til tændrørs hullet..  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis