Komponent ID, Temperatur føler for Fortes Fjernvarme unit

Min Fortes fjernvarme unit giver ikke varme pt. Ved at undersøge sagen har jeg fundet at der registreres 17-18 graders udendørs temp og at unit derfor stopper/skruer ned pga høj udendørs temp. (Rigtig temp er ca 8 grader).
Hvis jeg frakobler temperatur føleren registreres der 0° og unit starter igen. Ledninger fejler ikke noget og umiddelbart tror jeg at temperatur føler er defekt. 

En ny Fortes temp føler koster 800 kr - det syntes jeg var lidt voldsomt for en sandsynligvis standard  NTC modstand så derfor var jeg interesseret i hvis nogle kunne identificere denne temp føler for at finde en anden standard NTC der kan passe ? 
Temp føler er markeret med 27-19 og bygget ind i et hus der er 6 cm høj - Se billede.

Pt kører unit uden temperatur føler for at få varme på huset. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du viser er jo boksen med klemrække til montering. Det kunne være mere interessant hvis klemrække kunne listes fri så du eventuel kan se type på selve føleren.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at måle modstanden i føleren. Det er måske en PT 100 eller PT 1000. Forskellen er så stor, at du kan skelne de to fra hinanden. 

fase
Det er ikke en PT100 / PT1000 - her ligger modstanden for langt fra. Det er sikkert en NTC xx.
Føler måler som sagt forkert pt men for nuværende er der 16kOhm ved 13 grader og 20kOhm ved 7 grader.

Mit håb var at var en der kendte den komplete føler (incl klemrække) som må være en standard komponent således men kunne købe den til den reele butikspris på 10-20 kr alternativt der var en der der vidste NTC modstandens karakteristik således jeg bare kunne købe en ny NTC til et par kroner fremfor en original reservedel til 800 kr.

Jeg er ikke sikker men med de modstandsværdier, du opgiver, tror jeg ikke din NTC modstand fejler noget. Se tabellerne over modstandsværdier i nedenstående link.
NTC modstand

fase
Som opfølgning til dette hvis der senere kommer andre brugere med samme problem/fejl.

Det var temperatur sensor der var defekt og gav forkerte målinger som forudsagede at fjernvarme unit slukkede ned.  
I stedet for den originale sensor til flere hundrede kroner kan der bruges en ganske almindelig NTC modstand på 10Kohm til 5 kr fx https://www.vejle-rc.dk/produkter/338-ntc/4962-10k-ntc-modstand/
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis