Beskæring af mirabelle og kirsebær træ

Vi er flyttet ind i et ældre hus med en kæmpe skøn grund til. Der er rigtig mange træer og buske og de har fået lov til at vokse sig rigtig store blandt andet 6 mirabelle træer og et kirsebær træ. Er det muligt at beskære disse træer uden de går ud? Det skal siges at de er virkelig høje. Kirsebær træet er vi i tvivl om, om det er syg eller trænger til beskæring. Det bár kirsebær sidste år men havde ikke en fuld krone
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stort set alle træer kan beskæres. Men det skal være efterår eller først på vinteren. Nu er saft spænding på vej op. 
Jeg klippede et par birkegrene af til pynt, Det dryppede ret meget fra en lille gren på bare 5 mm ( jeg ved at birk er speciel god til saft transport ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lad være med at beskære træer nu.
Vent til November eller Februar.

Enig med de to andre - men hvis træerne er meget generende f.eks. skygger for hele terrassen ville jeg tage chancen og gøre det nu. De kan smide saft men vil trods alt have mindre krone at skulle forsyne. Og nogle træer vil sætte vanris.

Det kan sagtens vente. Ville bare gerne vide om det kunne lade sig gøre uden at træerne går ud 
Stenfrugttræer (fx kirsebær, blommer, mirabel og andre) anbefaler man at beskære umiddelbart efter de har haft frugt.
Hvis kirsebærtræet ikke havde blade i hele kronen er der noget galt. Det ligner på billedet at det tidligere har været udsat for en kraftig beskæring for neden og det kan være grunden til problemet. Det kniber måske med vandtransporten til toppen og er samtidig et svagt sted på stammen med råd.
Annonce
Lummair. Okay. Vi har kun boet her et år og jeg er helt ny med at have egen have. Kan huske fra sidste sommer, at kirsebærtræet havde mange pletter på bladene, derfor mistænker vi måske at det kunne være syg?
Kirsebær træer kan ofte være så angrebet af bladlus at de visner på store dele af kronen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også