Terrasse ved huset - skal jeg lave linjedræn?

Hej alle.

Jeg står i et dilemma, fordi jeg ikke er helt sikker på, hvordan det laves bedst.

Jeg skal have lagt en fliseterrasse foran huset. Det er den sydlige side, som tager imod meget regn, hvorfor jeg har forsøgt at planlægge afvandingen nøje. Jeg er kommet frem til, at jeg ikke kan nøjes med en lille hældning på terrassen.

Jeg står nu med muligheden for at
  1. Starte belægningen i normal højde (ca. 10-12 cm fra murstenene), men så bliver jeg bliver nødt til at lave linjedræn tæt på slutningen af terrassen. Ellers bliver hældningen lidt for lille i forhold til vandmængden. (mulighed 1)
  2. Hæve hele belægningen til at passe på niveau med murstenene (og trinet), men så bliver jeg nødt til at lave linjedræn, som går til en faskine. (mulighed 2)
  3. Jeg kan også droppe hældningen og lave hele terrassen i ét, men så vil hældningen være ca. 0,5 cm pr. m fald.
Den gamle terrasse har desværre været med bagudfald, så midten af den lignede et svømmebassin, når det regnede meget. Det vil jeg lave om på, men den høje græsplæne tillader sådan set kun to fornuftige løsninger, og de involverer linjedræn eller anden form for rist, som løber ned til en faskine.

Jeg vil gerne slippe for de mest besværlige løsninger og vil egentlig bare lave den terrasse med 0,5 cm/m fald, men det kommer nok ikke til at gå. Hvad synes i?

Jeg har lavet to tegninger.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan udmærket være  0,5 cm fald/m. Men det skal stadig løbe et sted hen. Hvis du ikke kan få det til "at løbe op" på græsplæne så skal du jo have afløb
Det er ikke godt at have fliser helt til top af sokkel. 
I stedet for linje dræn kan du også have en rist midt på. Der er flere muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-04-2022 15:31:32

Det kan udmærket være  0,5 cm fald/m. Men det skal stadig løbe et sted hen. Hvis du ikke kan få det til "at løbe op" på græsplæne så skal du jo have afløb
Det er ikke godt at have fliser helt til top af sokkel.
I stedet for linje dræn kan du også have en rist midt på. Der er flere muligheder. 

Selv hvis der er 0,5 cm fald, så vil de sidste 40 cm være vandrette og være lidt under niveauet af græsplænen.

Hvis du siger, at vandet skal have et sted at løbe væk fra fliserne, kan jeg ikke undgå at lave en rist enten i midten af terrassen, eller ved soklen (hvis jeg hæver hele terrassen til niveaufri adgang).


Spørgsmålet er, om der skal graves en faskine, eller kan jeg klare mig med at lade risten løbe ud på græsset (med pæn afslutning selvf.)? Terrassen måler 800 x 360 cm. Faskine er måske lidt overkill?


Jeg laver kun fliser til top af sokkel, hvis der er noget til at tage opsprøjt og slagregn. Ellers er det noget skidt. Jeg skal ikke have våde mursten   
Du skal lave en faskine, der passer til terrassens areal. Og så skal du have sandfangs brønd i afløbet.
Er det et enkelt afløb så er det med sandfangs brønd og ved linje dræn kan man tilkøbe sandfangs afslutning. 
Du kan ikke få det til at løbe ud på plæne hvis denne ligger over flise niveau.
Så undersøg grundvands normalen, og jordbunds forhold. Ren lerjord har svært ved at lade vand sive væk fra faskine. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-04-2022 16:16:00

Du skal lave en faskine, der passer til terrassens areal. 

Nu har jeg brainstormet diverse muligheder og tænker, om ikke jeg bliver ramt af bygningsreglementets krav om niveaufri adgang? Jeg river jo den eksisterende terrasse helt væk (inkl. jord) og opbygger den på ny med stabilgrus osv. Jeg forstår det som, at der er tale om en ny terrasse, som så skal leve op til kravene om niveaufri adgang?


I så fald bliver jeg nødt til at holde mig til mulighed 2. Hvis det skal være løsningen, gider jeg alligevel ikke grave en faskine, fordi det vand, jeg skal have ledet væk, er bare det vand, der rammer husets gavl. Resten er der godt med fald på.
Så jeg tænker, om ikke en sokkelaffugter er nok (til at få lagt som tegnet på nr. 2)? Alt vand der kommer på den anden side af sokkelaffugteren løber ud på græsset, fordi hvis jeg hæver starten af terrassen til murstenenes niveau, vil der være nok fald til, at yderste kante vil være hævet ca. 3 cm over græsplænen.
J.J. skrev den 23-04-2022 21:59:17

 har jeg brainstormet diverse muligheder og tænker, om ikke jeg bliver ramt af bygningsreglementets krav om niveaufri adgang? 

Det er bare mig der ikke kan læse og gik alt for hurtigt til tasterne. Glem hvad jeg sagde om niveaufri adgang.

Jeg tror jeg laver det hele med en sokkelaffugter (uden udløb), og lader resten løbe ud på græsset. Synes det bliver lige dyrt nok med en faskine.
Hej alle.

Hermed en tilbagemelding på min løsning.

Jeg anskaffede mig en linjelaser og fik målt terrassen op. Det viste sig, at jeg kunne lave 1,5% fald på hele belægningen. Jeg valgte derfor ikke at lave en sokkelaffugter eller linjedræn, men blot lave en terrasse på helt klassisk vis.

Værktøj:
80 kg pladevibrator.
Afrettersæt med skinner.
Skovl, gummihammer, vaterpas, vinkel, nivelleringslaser.
Knofedt.

Fremgangsmåde:
  1. 5 cm bundsikringsgrus. Stampet med pladevibrator.
  2. 15 cm stabilgrus. Stampet hver ca. 8 cm.
  3. Derefter kantsikring i jordfugtig beton, men kantblokke hele vejen rundt, beregnet til 3 mm fuger.
  4. 25 cm stabilgrus mere, stampet hver ca. 8 cm. Sidste lag rettet af med fald på lidt over 1% og stampet igen.
  5. 4 cm brolæggergrus med korrekt fald på. Der er lagt 0,8 cm mere, end lige til kanten af kantsikringen.
  6. 42 kvm fliser lagt ud.
  7. Fuget med hærdende fuge "Dansand No-Grow Top Lock" mod soklen.
  8. Fuget med "Dansand No-Grow" (almindelig) på resten af terrassen (den må ikke lægges mod soklen).
  9. Vibreret 2x med pladevibrator på lav hastighed, fuget igen. Fliserne synker ca. de 0,8 cm og flugter med kantsikringen. Man skal være forsigtig med vibreringen, ellers kan fliserne knække. 40x40 fliser ligger lige på kanten af, hvad jeg ikke vil anbefale at vibrere, hvis ikke man er helt sikker på, hvad man laver. Ellers virker den løsning, at man lægger en OSB plade ud og vibrerer oven på denne.
  10. Færdig :)

Der har været et par skybrud og vandet løber meget fint af og ned mellem fugerne, så der var ikke behov for hverken linjedræn eller noget andet. Det kan jeg måske takke underlaget for. Der er godt og fint ca. 40 cm af forskellige slags grus. Det er måske lidt overkill, men det er en side, der er meget belastet af vandproblemer.

Jeg håber, nogen kan bruge denne info i fremtiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis