Opvaskemaskine smeltet stik

Hej jeg er ny herinde men håber der er nogen der kan rådgive mig. Stikket på min opvaskemaskine er pludseligt brændt af og taget sikringen. Skal jeg bare skifte stikket selv eller er det frem med børsten og tilkalde en elektriker. Det er en 3
å gammel Siemens opvasker
Hilsen Andreas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din opvaskemaskine der er problemet , sluk for den og tilkald en tekniker


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg mener ikke det er opvasker som er synder. Den benyttede stikkontakt er kun beregnet til 6A vedvarende belastning. Stikkontakt skal udskiftes til en type som kan klare 16 A Det kan være denne. Schuko  LINK 
Så rykker du den hvide overgangs stykke af stikprop og denne passer så i shuko stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sgu da en alm.  LK  10 A stikkontakt .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det kan også være på grund af fugt, at stikket er brændt.
Det har jeg været ude for med en udendørs kontakt, her så stik og kontakt også sådan ud som du viser på dine billeder.

Vi prøver igen, i morgen --
3000 w ved 230 V giver en belastning på 13 A Og ja det er en 10 A stikkontakt men den kan ikke holde til 10 A vedvarende. Det er en meget normal reaktion ved overbelastning. Det ses også nogen gange hvor der har kørt en varmeblæser på f.eks.. 2 kW. i længere tid. 
Ved at skifte til typen uden afbryder vil det kunne holde.
Stikkontakt og overgangs stykke er ødelagt. Ved at  rykke overgangs stykke af kan man håbe på at stikproppen er uskadt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En typisk opvask forbruger 1kWH hvilket ikke er høj belastning i lang tid

 

Så har jeg haft en elektriker forbi og skiftet kontakt samt sat nyt stik på 🤞
Det lange stik med omformer har måske siddet lidt skævt derinde… nu kører jeg opvaskeren et par gange og ser om det brænder sammen :-) tak for svar alt ser ud til at virke indtil videre
Det ser fint ud og du har fået 16 A stikkontakt. 
Kurt54: Det har ikke meget betydning hvor mange Kwh en opvask bruger. Det er belastningen der betyder noget. Og jeg har set mange af de stikkontakter der er brændt af på samme måde. med opvaskere, varmeblæsere og andet der bruger strøm over længere tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis