2 kanaler på taghætte

Hej🙂

Jeg har et badeværelse der er tilsluttet en taghætte til dens udsug.

Nu har jeg så fået lavet et gæste toilet ved siden af. Kan jeg afmontere flexslangen ved taghætten og sætte er t-stykke på, hvor jeg tilkobler flexslange fra badeværelse igen samt ventilator fra gæstetoilet? Eller er der noget der, som kan gå galt i forhold til fugt, skader mm?

Mvh Martin. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide flexslange skal have noget isoleringen og hænges op, så den ikke bare lægger sådan der. Men er det Ok at trække det på denne måde ?
Det er ikke godt at sætte dem på samme taghætte. Du får en del af luften fra badeværelse ned i gæste toilet og omvendt hvis kun den ene suger er startet.
Det er meget vigtig at rør på loftet er isoleret da der ellers dannes kondens vand i dem. Det vil dryppe ned i rummet og /eller ødelægge loft beklædning. 
Du vil få både en bedre udsugning og nemmere isolering hvis du erstatter det meste af flex slangen med et spiro rør og et par bøjninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, det havde jeg godt lidt på fornemmelsen. 🤔

Som jeg skrev er jeg med på at de skal isoleres de flexslanger jeg har købt. Det skal man vel også med spirorør?

Det er faktisk en løsning der tiltaler mig meget. Men jeg er i tvivl om jeg kan få det til at passe i forhold til placering af taghætten. Men jeg kan se man kan få dem med forskellige vinkler på.

Hvor vandret må sådan nogle spirorør trækkes i forhold til fugt mm? 
Der er ikke krav til fald på spirorør, da der ikke forekommer kondensvand når de isoleres. Når jeg anbefaler spirrorør er der 2 grunde.
1. Der er langt mindre luft modstand i dem, så din ventilator afleverer mere luft.
2. er det meget nemmere at få isolering til at sidde ordentlig på et fast rør. Med isolering vil din flex rør komme til at hænge endnu mere.
 Spirorør kan gå skråt fra taghætte til hvor din flexrør kommer op igennem loftet, så vidt jeg kan se. Ellers skal du ud over 2 stk. 90 gr bøjning også bruge en 15 gr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for den uddybende forklaring. 🙂

Jeg tror løsningen bliver at bruge den taghætte jeg har ledig til ventilationen til mit gæstetoilet. Jeg vil bruge spirorør her som du anbefaler.

Til mit badeværelse sætter jeg en ventilator op i brusenichen, der går igennem væggen. Det er en nemmere løsning end at skulle til at montere en ekstra taghætte osv.
Annonce
Må et spirorør ligge vandret? For at då det til at passe er jeg nødt til at have en 90 graders bøjning i taghætten og i plastrør der kommer op fra udsugningen, ellers passer det ikke.

Det betyder at spirorøret på ca 80 cm ligger vandret. 
Det er ingen problem 
Læs mit svar fra 14/4 kl. 22.49

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, sorry jeg overså det.

Jeg kan læse mig til man køber en isolerings lamelmåtte fra Rockwool. Den koster mellem 450-500 kr.

For det første har jeg en masse rockwool, der er blødt og har samme bøjnings evne. Er det et must at bruge de lamelmåtter eller kan man godt selv sætte noget op med rockwool man har liggende?
Du kan bruge det du har liggende. Ere der i ruller er det nemt at arbejde med. hvis det er måtter kan der blive noget spild. Lamelmåtte er nemmere at arbejde med og meget dyrere men ikke ret meget mere effektiv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis