Fiberledning internet - Samle selv?

Se de to billeder. Mit fiberinternet kommer ind fra vejen som 3 meget små lyslederfibre, ca 1 mm hver. I dag er de samlet med et ledningsstykke indeni en (grim) dåse som hænger på ydermuren. Ledningsstykket går så det sidste stykke ind i huset til fiberboksen.

Kan jeg selv samle disse fibre under jorden, indeni de viste orange tomrør? (Må man gøre det selv?) Jeg kan se at der er brugt nogle slanke aflange muffer indeni dåsen, men det ligner jo unægteligt specialudstyr som kræver særligt værktøj.

Jeg håber at spørgsmålet giver mening 
Se de to billeder. Mit fiberinternet kommer ind... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Jacob Jensen. Enhver bonde synes nu hans ko er bedst   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jakob Jensen skrev den 14-04-2022 22:58:36

Den udvendige boks er der for at gøre det nemt at genetablere forbindelsen, f.eks. når et skab bliver påkørt eller kabler overgravet. 
Afbrydelse sker for det meste ved at slukke porten eller fjerne produkter fra kundeboksen, det er for dyrt at få en tekniker ud og afbryde eller genindkoble.

De lange muffer du ser i boksen er det vi kalder splidsesøm, de beskytter samlingen af fiberen. 
Når kablet er afisoleret foregår samlingen ved at fjerne cladding på de yderste ca. 3 cm. og rense fiber-enden, derefter kommer de i en cleaver (splidsesøm på den ene fiber) der giver fiberen et lige og rent snit og dernæst i en splidser der laver en lysbue så de bliver svejset sammen og til sidst føres splidsesømmet hen over samlingen og krympes i varmeovnen.
I gamle dage polerede man enderne når man mont. konnektor på fiberen, nu om dage splidser man pigtails (færdig lavede fiber med konnektor) på i stedet for. 

Som fibertekniker har jeg nogle kritikpunkter til den der har mont. den udv. boks og valg af samme:
1. Aflastning af rør mangler, alurør er bøjlet fast men de orange rør bliver kun holdt af jorden.
2. Aflastning af fiberkablet mangelfuld, der skal velcrotape om kablet inden den fastgøres med strips. 
    Den sorte fiber har trukket sig så langt tilbage at den risikere at forsvinde ned i røret. 
    Den gule pigtail skulle have noget skumtape på under stripsen. Man stripser ikke direkte på fiber.
3. Splidsesømmet er ikke i den sorte sømholder, den passer nu heller ikke til den type søm der er brugt.
4. Den udv. boks er generelt dårlig designet, ingen mulighed for fibervandring, mangel på aflastningsmuligheder.

Her er en boks der er bedre:

 Hej Jakob

Tak for god forklaring og også kritik. Mit internet fungerer heldigvis fint, men jeg så da gerne at de lavede det helt ordentligt.

Spørgsmål til dig: Kan man ikke bare bore gennem væg/sokkel og føre kablet med beskyttelseskappe helt ind? Jeg læser at du forklarer hvorfor der er den boks, men altså, kunne det ikke godt fungere uden? Den er jo mega grim.


Jo det kan godt fungere uden, men det er fiberleverandøren der bestemmer. En anden grund til at have en udv. boks er for at der ikke er forbindelse mellem huse mht. gas, det kan løses med en gasmuffe på røret, men det er ikke den løsning der er valgt her.
Der hvor jeg arbejder kan det også løses ved at sætte et lille skab i skel(betalt af husejer) og derfra føre et rør direkte ind i huset.
Prøv at spørge din fiberleverandør om det kan ændres.

Se evt. dette link fra AURA, det viser ret godt hvordan installationen kan laves.
AURA vejledning til privatkunder

Ja, den udv. boks pynter ikke, jeg er glad for at bo i et område hvor den ikke er påkrævet.
Jeg kan måske lige runde af og tilføje at jeg spurgte teknikeren pænt om ikke de ville gå med til at bore fiberen ind gennemsoklen under niveau. Det gik de med til, så nu har jeg ingen ydre boks. Fikst og flot!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis