Inddækning og vinduer

Hejsa

Jeg har efterisoleret en let ydervæg og mangler nu kun at få beklædning på. Min udfordring er nu at jeg også skal have nye vinduer som jeg ikke selv monterer. Vinduerne bliver trukket en smule ud i konstruktionen men ikke meget.

Mit spørgsmål går nu på hvordan jeg helt lav praktisk skal lave inddækningen uden det giver problemer for de nye vinduer? Eller giver det mere mening at vente til efter vinduerne er sat i?

På forhånd tak for input!

Mvh.
Mads

P.S. pappet bliver skiftet inden der kommer beklædning på :)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er udvendig beklædning kan du godt lave det færdig inden de nye vinduer. Beklædning skubbes ind bag vindues kanten. Så vil de nye vinduer blot komme lidt længere ud på beklædning, kan måsk skjule de skruer der er tættest på vinduer.
Jeg går ud fra at der er træ lister bag ved den vindtætte pap, og at der foran skal klem lister på så du kan få lidt luft gennemgang op bag beklædning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-04-2022 08:28:55

Når det er udvendig beklædning kan du godt lave det færdig inden de nye vinduer. Beklædning skubbes ind bag vindues kanten. Så vil de nye vinduer blot komme lidt længere ud på beklædning, kan måsk skjule de skruer der er tættest på vinduer.
Jeg går ud fra at der er træ lister bag ved den vindtætte pap, og at der foran skal klem lister på så du kan få lidt luft gennemgang op bag beklædning. 

 Hej Erik

Tak for input! Jeg skylder at nævne at beklædningen skal være lodret med fer og not. Så den sidste del er korrekt antaget!
Men forstår dog ikke det med, at du vil skubbe beklædningen ind bag vindueskanten? Vinduerne som pt. er monteret støder helt ud imod trækonstruktionen - dvs. ingen fuge. De nye vinduer skal derfor naturligvis være lidt mindre så der er plads til fuge.
Hvordan vil du lave inddækningen? Vil du bare tage nogle beklædningsbrædder og sætte på? Hvis ja, hvordan får jeg så lavet en pæn afslutning på hjørnet mellem indækning og vægbeklædning? 
Jeg kan ikke svare præcis på hvordan, da du endnu ikke har nævnt hvilken type beklædning ( ud over fer og nor) 
Er det lodrette brædder så ville jeg lade facaden være ubrudt. Altså save denne til så kanten passer med overside af inddækning. Så skubbes inddækning ind bag denne kant. Du har i forvejen lavet lister si det passer til bræddernes tykkelse. Den synlige kant males som det øvrige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-04-2022 22:40:01

Jeg kan ikke svare præcis på hvordan, da du endnu ikke har nævnt hvilken type beklædning ( ud over fer og nor) 
Er det lodrette brædder så ville jeg lade facaden være ubrudt. Altså save denne til så kanten passer med overside af inddækning. Så skubbes inddækning ind bag denne kant. Du har i forvejen lavet lister si det passer til bræddernes tykkelse. Den synlige kant males som det øvrige. 

 Beklager - jeg har helt glemt at alle andre ikke har haft lige så mange tanker om det de seneste uger som mig :)

Det er lodret træbeklædning så det lyder som en hel fornuftig løsning du beskriver. Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til sålbænken (hedder det det når det er træ..?) - jeg tænker der skal noget fald på og den skal række lidt udover beklædningen.

Det hedder sålbænk og jeg ville bruge et andet materiale end træ. Og ja der skal være fald væk fra vinduet, derfor skal beklædning under vindue være længere nede end vinduets underkant. (tykkelse + fald + fuge under vindue) 
Sålbænk kan skubbe imod en udfræsning som ofte er under vinduets karmen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 09-05-2022 09:02:53

Det hedder sålbænk og jeg ville bruge et andet materiale end træ. Og ja der skal være fald væk fra vinduet, derfor skal beklædning under vindue være længere nede end vinduets underkant. (tykkelse + fald + fuge under vindue)
Sålbænk kan skubbe imod en udfræsning som ofte er under vinduets karmen 

 Jeg tænker at lave den i zink men findes der nogle smarte løsninger der? Synes det er lidt en jungle...

MadsDK skrev den 14-06-2022 14:57:27

ev elmand skrev den 09-05-2022 09:02:53

Det hedder sålbænk og jeg ville bruge et andet materiale end træ. Og ja der skal være fald væk fra vinduet, derfor skal beklædning under vindue være længere nede end vinduets underkant. (tykkelse + fald + fuge under vindue)
Sålbænk kan skubbe imod en udfræsning som ofte er under vinduets karmen 

 Jeg tænker at lave den i zink men findes der nogle smarte løsninger der? Synes det er lidt en jungle...

Hej Mads

Jeg har netop færdiggjort sålbænke som går udover en lodret fer/not “liste”beklædning.

Dem fra Jem og Fix i sort alu fungerer ganske udemærket efter lidt tilpasning med vinkelsliber. Må lige få skudt et billede senere.

Tømte næsten en tube MS byggefuge under vinduet, skubbede sålbænken ind og justerede ind i den våde fuge.

Mvh Emil
emilmandrupludvigsen skrev den 14-06-2022 21:25:24

Hej Mads

Jeg har netop færdiggjort sålbænke som går udover en lodret fer/not “liste”beklædning.

Dem fra Jem og Fix i sort alu fungerer ganske udemærket efter lidt tilpasning med vinkelsliber. Må lige få skudt et billede senere.

Tømte næsten en tube MS byggefuge under vinduet, skubbede sålbænken ind og justerede ind i den våde fuge.

Mvh Emil

 Tak for input! Vil gerne se billeder. Hvad lægger sålbænken an på eller er den kort? Mit vindue sidder nemlig et stykke inde

MadsDK skrev den 15-06-2022 08:09:19

 Tak for input! Vil gerne se billeder. Hvad lægger sålbænken an på eller er den kort? Mit vindue sidder nemlig et stykke inde

Faktisk går den blot skråt op og støder på underkanten af vindue ca 4-5 cm inde. Men den er helt fastlåst af fugemasse underneden (lagt på den lægte vinduet er klodset op på) samt fuget mellem dén og vinduet (den alm fuge jeg gav efterfølgende). Så den rykker sig ikke en mm. Håber jeg. 😅

Den er 125mm dyb, jeg skar den til 80mm da de 125 ville gøre, at den kom helt ind og skubbede isolering ud på indersiden. Hvis det giver mening. 
emilmandrupludvigsen skrev den 15-06-2022 08:18:14

MadsDK skrev den 15-06-2022 08:09:19

 Tak for input! Vil gerne se billeder. Hvad lægger sålbænken an på eller er den kort? Mit vindue sidder nemlig et stykke inde

Faktisk går den blot skråt op og støder på underkanten af vindue ca 4-5 cm inde. Men den er helt fastlåst af fugemasse underneden (lagt på den lægte vinduet er klodset op på) samt fuget mellem dén og vinduet (den alm fuge jeg gav efterfølgende). Så den rykker sig ikke en mm. Håber jeg. 😅

Den er 125mm dyb, jeg skar den til 80mm da de 125 ville gøre, at den kom helt ind og skubbede isolering ud på indersiden. Hvis det giver mening. 

 Perfekt - tak! Jeg må se om de har nogle i en dybde der passer mit projekt :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også