Sokkel til gårdpladslampe

Hej. 
Vores gårdspladslampe er knækket i hovedet og virker ikke mere. Derfor vil vi have sat nye op. Istedet for blot 1 lampe havde vi tænkt 2, så de kan lyse mere af vores  gårdsplads op..... dvs. de skal serieforbindes af elektrikeren... Men der er jo noget forarbejde ved opsætningen af dem, så jeg ligeså godt kan gøre/ må gøre. Det ser ud til at der skal være beton(en sokkel tænker jeg) som lampen skal monteres i (se vedlagte billede). Her har jeg flg. spørgsmål, som jeg håber I vil kunne hjælpe mig med:

• Er det nødvendigt at lave en sokkel der går helt ned i frostfrit dybde - dvs. 85 - 90 cm ??
  • Så skal der vel bores et større hul i midten af soklen(når den er hærdet op) og herefter 2 skrå huller som går fra siden og så ind til det midterste større hul....så ledningerne kan gå den vej ind og ud(til de der skal serieforbindes fra.....dvs....den sidste behøves kun en indgang ?? eller har I smartere løsninger ?
  • Kan den viste model seriforbindes ?
På forhånd tak

Michael L., Morsø
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
5326 7000
Hvor høj er din lampe? Kun store lamper behøver en stor sokkel.
Når du støber soklen, så støb lige er par ”elektrikker” rør ind i soklen til elkablerne. Så slipper du for at bore huller til kablerne.

Søren O
Michlar73
Michlar73 Trådstarter
27 7900
Hej Søren ,
Søren O
Søren O
5326 7000
Hvis du borer ca. 0,5 m ned, så skal din lampe nok blive stående. Tomrøret kan omtrent være “hvad som helst”, og yderrøret fra “rør-i-rør” kan udmærket anvendes.
Du fikserer tomrørene ved at binde dem fast til f.eks.  et stykke ståltråd du sætter fast i jorden.

Søren O
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
13760 4400
Inden du beslutter dig for det viste rør, så måler du lige hullet i bunden af lampen. Måske skal du nøjes med 16 mm rør. Undersøg også om kabelsamlingen kan blive tæt.
Du skal ikke forbinde lamperne i serie, for så får de kun 115V. De skal forbindes parrallet. 

fase
Hvorfor ikke bare bruge de “sokler” i stål Nordlux sælger?

Selvbygger med stort S. 
Hensan
Hensan
173 8700
Hvis du ikke køber den færdig sokkel som Superdiy hentyder til eller vil bruge den halve formiddag på at grave & Støbe  vil 2 have fliser fx sådanne  2 stk til  den fyrstelige sum af 15 kr https://www.jemogfix.dk/haveflise-standard-graa-30-x-30-x-5-cm/4176/9031813/ være fint som fundament.
Klæb fliserne sammen med en rest fliseklæb, Bor hul i midten af fliserne til kabel, og 3 huller til fastgørelses skruer. Fliserne derefter lidt ned i jorden til niveau.
Mine egne tilsvarende havelamper lamper har nu stået 15 år med sådan flise fundament.

Annonce
ev elmand
ev elmand
21469 7480
Jeg har sat mange af de lamper eller tilsvarende op. 2 stk belægnings sten pr. stk f.eks. herregårds sten. De sættes fast under lampens fod med rawl plugs på en måde så fliser står lodret ned i jorden. Den ene får 2 rawl plugs huller og den anden 1 
Så er er plads til 1 eller 2 kabler op i hullet i midten. 
Og lamper kan forbindes " i serie " Det er absolut ikke et korrekt udtryk men der kan gå kabel til den første og videre til den næste. o.s.v. 
Der er en lille samle dåse som hives neden ud for montering. Når det er færdig skubbes det op og lampen sættes ned i hullet. Jorden stampes godt ned omkring og imellem de 2 fliser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Hvilken snickerispartel - eller andet?
    Lav-Hus (læst 259 gange)
  2. Små tagrender søges
    Lav-Hus (læst 162 gange)
  3. Våd isolering på hovedledning for brugsvand og centralvarme
    Fyr og opvarmning (læst 190 gange)
  4. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 16108 gange)
  5. Gerigter løsning med for stor afstand
    Lav-Hus (læst 273 gange)
  6. Hvor meget mellemrum mellem gulvbrædder i uopvarmet bygning
    Lav-Hus (læst 219 gange)
  7. Understrygning af tegl