Ny sålbænk - hvornår i processen?

Hejsa

Jeg skal have isat nye vinduer i hele huset(gør jeg ikke selv). I forbindelse med udskiftningen af vinduerne vil jeg også gerne have udskiftet de originale sålbænke med nogle i skiffer.

Mit spørgsmål går på hvornår i processen jeg skal skifte dem? Før eller efter de nye vinduer er sat i - hvad er nemmest? De nye vinduer er lidt dybere end de gamle så jeg hælder til at sætte ny sålbænk på efter men hvad siger eksperterne? :)

Tak !
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er i samme situation. Talte med en murer, der siger at sålbænkene bankes af inden vinduerne sættes i og monteres umiddelbart efter (dvs inden fugning).

Men tømreren der skal skifte vores vinduer Beder om at jeg skifter alle sålbænkene inden de kommer.

Jeg tror mureren har ret, men det kræver at man render i hælene på tømreren - og det vil de nok gerne undgå.

Så jeg er også interesseret i at høre nogle gode råd. 

Mvh. AllanE
Jeg fik ændret et vinduesparti til en altan dør, hvor tømmer satte dør-partiet i, og grov-fugede.

  • VVS fjernede radiator under vinduesparti
  • Murer bankede mur under vindue væk og pudsede sider groft
  • Tømrer satte afdækning op til at dække hullet, frem til dør-parti var lavet
  • Tømrer fjernede gammelt vindue, installerede dør-parti, fikserede det og skummede det fast
  • Murer pudsede op hvad han skulle
  • Tømrer kom og fugede indv. og udvendig samt lavede bundstykke foran dør-karm.
  • Blik-tuden kom og satte Zink-sålbænk på
  • Jeg byggede en trappe med lille rapos
  • Så kom tømmer, fjernede det nærmeste terrasse bræt ved dør-partiet, færdig-fugede, gen-monterede terrasse brættet og så var den ged barberet.
Det tog ca. 14 dage fra døren var klar til komplet monteret, men ca. 4mdr for "total entreprisen".

 

Du fjerner klinker og mørtelpude inden/ eller under udskiftningen af vinduet.

Ny mørtelpude udføres efter vindue er monteret. Skiffer bagsmøres med fliseklæb og monteres vådt i vådt med mørtelpude. Det har virket for mig.

Det fikser jeg...
Det bliver bedst hvis sålbænke monteres efter vindues montage. Så kommer de til at passe bedst. Men der er naturligvis lidt med fugning hvis tømrer vil lave det samme dag. Ellers må du selv lave fugning vandret op under vindue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for input alle sammen! Jeg går efter en model hvor de monteres efter vinduer er monteret men inden fugning. Så må jeg se om ikke jeg kan få det koordineret med tømren :)
Annonce
Steensen skrev den 12-04-2022 13:52:06

Jeg fik ændret et vinduesparti til en altan dør, hvor tømmer satte dør-partiet i, og grov-fugede.

  • VVS fjernede radiator under vinduesparti
  • Murer bankede mur under vindue væk og pudsede sider groft
  • Tømrer satte afdækning op til at dække hullet, frem til dør-parti var lavet
  • Tømrer fjernede gammelt vindue, installerede dør-parti, fikserede det og skummede det fast
  • Murer pudsede op hvad han skulle
  • Tømrer kom og fugede indv. og udvendig samt lavede bundstykke foran dør-karm.
  • Blik-tuden kom og satte Zink-sålbænk på
  • Jeg byggede en trappe med lille rapos
  • Så kom tømmer, fjernede det nærmeste terrasse bræt ved dør-partiet, færdig-fugede, gen-monterede terrasse brættet og så var den ged barberet.
Det tog ca. 14 dage fra døren var klar til komplet monteret, men ca. 4mdr for "total entreprisen".

 Hvor meget skulle du slippe for det   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 17-04-2022 21:15:16

Steensen skrev den 12-04-2022 13:52:06

Jeg fik ændret et vinduesparti til en altan dør, hvor tømmer satte dør-partiet i, og grov-fugede.

  • VVS fjernede radiator under vinduesparti
  • Murer bankede mur under vindue væk og pudsede sider groft
  • Tømrer satte afdækning op til at dække hullet, frem til dør-parti var lavet
  • Tømrer fjernede gammelt vindue, installerede dør-parti, fikserede det og skummede det fast
  • Murer pudsede op hvad han skulle
  • Tømrer kom og fugede indv. og udvendig samt lavede bundstykke foran dør-karm.
  • Blik-tuden kom og satte Zink-sålbænk på
  • Jeg byggede en trappe med lille rapos
  • Så kom tømmer, fjernede det nærmeste terrasse bræt ved dør-partiet, færdig-fugede, gen-monterede terrasse brættet og så var den ged barberet.
Det tog ca. 14 dage fra døren var klar til komplet monteret, men ca. 4mdr for "total entreprisen".

 Hvor meget skulle du slippe for det   

 Ikke relevant her, da jeg fik special bygget både terrasse og hoveddør, der var total entreprise på.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis