Pergola

Jeg er ny her på dette forum og søger lidt råd i forhold til at bygge en pergola på mit vinkel hus. Der skal ikke være nogen plader på og regner med at der skal være et mellemrum på ca 15 cm mellem hvert spær.
Min grund plan er bredde på 5,3 mtr og en dybde på 3,2 mtr. 
Ideen er at pergolaen skal bæres af en stolpe i den ene side og anden side på 5,3 mtr skal den monteres på mit udhæng/stern. Min ide er at den lange skal være et vinkeljern på 60*60 og så hviler spærtræ herpå. 
Spærtræ på 3,2 mtr som går ud fra udhæng/stern skal være 45*147 mm og lægge an på vinkeljern.  
Kan spærtræ på 3,2 mtr være mindre en 45*145 ? eller bliver det for vakkelvornt. 
Jeg vil høre om det lyder som en ok løsning eller om det fysisk ikke er muligt at bygge den så den også står om 10-15 år. Håber det ovenstående giver mening :o) og ser frem til at få lidt input. 

Til hus behov
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OVer 3,2 meter ville jeg nok anvende 170 eller 197, men det skal trods alt ikke bære ret meget. 

Mvh Troels
Jeg mener fint du kan bruge 145 mm til pergola. Det vil ikke falde ned eller noget i den retning, men måske en nedbøjning som er større end anbefalet til f,eks, tagspær. Men det kan du alligevel ikke se. 
De 10 - 15 år kommer mere an på trækvalitet og behandling. Tryk imprægnering er et must hvis du vælger fyr eller gran. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og takker for svarene. Jeg tror det bliver 145/150 mm spærtræ der bliver brugt. Det eneste jeg er lidt i tvivl om er den lange del på 5,3 mtr der skal bære spærtræ. Der har jeg tænkt mig at bruge 60*60*5 mm vinkel jern eller alternativt 80*40*6 mm. Jeg håber lidt at det kan bære vægten af de 25 stk spærtræ der skal bruges. Grunden til at jeg bruger vinkeljern er at jeg har en udsigt op til en skov og den mister jeg en del af hvis jeg bruger alm. spærtræ som i fald ville være 300 mm. Takker for input og ser frem til at komme igang.
Træet der bliver brugt er naturligvis trykimprægneret og bliver malet med maling beregnet til det danske vejr :o) 

Til hus behov
80 x 40 x 5 mm vinkel jern vil knap nok kunne holde sig selv på et spænd på 5,3 m Hvis det er på udhæng ed flere befæstninger så er det ok. 
Du skal kalkulere med flere lodrette stolper ude i den frie ende og så bruge samme dimension hele vejen. Altså 150 mm høj også på den lange led. 
Hvis du sætter 1. lodret 0,5 m inde fra hver ende og så ialt 3 stolper med ca. 1,5 m imellem, så vil det kunne bære. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også