hul/åbning i gas/porebeton til biopejs

Vi skal have indbygget en biopejs:
(evt. denne: https://bio-pejs.dk/foco-two-600-ultra-slim)

væggen er 10cm gasbeton/porebeton. Det er nemt at save i, og udover at bære sin egen vægt, ikke bærende.

Kan man lave 60x60cm hul og "hænge" biopejs på 60x50 ind?
(de sidste 10 cm i bunden skal beklædes med Fermacell fibergips plader for at skjule brandkaret som hænger i bunden at biopejsen).
er lidt i tvivl :)

håber nogen har godt råd


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Det kan du sagtens. Men vent lige med at lave hullet til du har modtaget bio pejsen. Jeg synes det tyder på at der medfølger en ramme som skal indmures først. 
Skal du skjule et brandkammer med fibergips så må denne jo ligge uden på væggen da både væg og pejs er 10 cm tykke. 
Er din mur af hel elementer ( fuld rum højde) så vil du møde noget armerings jern inde i væggen. Dem saver du bare over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input.
Håber ikke der er jern i væggen,  det var der ikke i nabo lejligheden hvor vi nemt kunne save åbninger.

Det er mere om væggen kan holde til at have en åbning på 60x60??


Rammen (se link jeg indsatte) er kun 60breddex50højde og hænger i gasbeton åbning. 
Brandkar hænger*** så igen i hul i bunden af rammen og er kun 7 cm bred, så fibergips kan være fladt med væggen og skjule det pænt.

*** hænger = se tegning og tjek link til biopejs.
Overvejer at understøtte rammen med to retssikkerhed gasbeton så rammen ikke blot hænger??
(Gasbeton blokken jeg fjerner vejer ca 15kg/m2 = 5,5kg. Rammen inkl brandkar 12kg)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vægten er ikke noget problem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
fino, har købt pejsen, og skal nok berette hvordan det går, engang når jeg får det samlet (gang i lidt for mange ting på samme tid)
lidt i tvivl om jeg skal lave ny tråd, men forsøger her.
Min metal/strøm detektor er en billig mitsutomo.
Den virker fint på gipsvægge og kan find stållægter og strøm.
men på gasbeton væg, bipper den for strøm overalt, og ikke kun der hvor jeg ved der er ledningen.
any clue? eller skal jeg bare ud og købe/låne en ny/bedre detektor?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis der er stikkontakt neden under hullet på en af siderne så er der sandsynlighed for at der er strøm kabler eller rør.
Sidder der stikkontakter ved siden af kan du skrue dem løse og se om der er kabler/rør der går i den retning. 
Hvis det ikke er tilfældet så er der stort set ingen mulighed for at der findes ledninger.
 Du skal begynde at hugge hullet. Der hvor der er ledninger ses tydelig en indmuring med mørtel. Er der malet eller tapet på kan det skrabes af. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for tippet, vil lige skille ting ad og se "retningen" på kablerne. vedlagt billede af de installationer der er på/omkring stedet hvor pejsen skal ind.
fik undersøgt stikkontakt + kontakt til lampe og lampe udtag.
kablerne går i begge tilfælde opad. se ny tegning

1: Jeg tænker jeg godt kan save? 
Er der noget jeg kan gøre yderligere for at sikre mig?
Min Mitsutomo detektor er helt i skoven, den siger der nærmest er el i hele gasbetonvæggen.
Hvor pålidelige er andre detektorer, vil de hjælpe mig overhovedet? 
hvis jeg støder på el (jeg kan slukke for den kontakt/lysudtag der er i zonen), hvad er da løsningen?

2: bajanet sav er vel ok (jeg har ikke mursav eller bedre)
Bajonet sav er fin, og den eneste risiko du løber er en lidt skadet klinge, og en sprunget sikring. Du får ikke stød eller brand selv om du kommer til at save et rør over. 
Hvis det skulle ske så skal du have ført rør / kabel uden om biopejs hullet efterfølgende. 
Man kan ikke sikre sig imod alle overraskelser, og det er heller ikke nødvendigt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Der er nok at tænke over med sådan et gør-det-selv projekt.
Umiddelbart er jeg ikke ekspert i metaldetektorer, men jeg synes, det lyder mærkværdigt, at der er forskel fra væg til væg?? Nogle gange opfører teknik sig bare underligt. Er der masser af strøm på detektoren, når du undersøger din væg for metal?
Hvis dine kabler alle hænger opad, ser det på tegningen ud til, at selve hullet du vil skære, går fri for ledninger/rør
Jeg synes bare, du skal give den gas. Det kan ikke gå helt galt.
Husk, at du skal bruge en yderramme, når du monterer pejsen i væggen. Jeg er ikke klar over, om sådan en medfølger, men den vil hjælpe med at skjule kanterne, der ikke altid bliver pæne, når man saver i en væg.  
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også