Kan jeg skille dette ad? (VVS)

Hejsa

Har nogen af jer gode bud på, om ig evt. hvordan jeg kan adskille dette?
Min tanke er at erstatte det hvide jernrør, med renselem, med et mengeringssæt og en reduktion til 50mm. Så jeg kan få mulighed for at placere køkkenvasken et andet sted..
En jeg talte med sagde det nok var samlet med bly, og skulle saver fra hinanden😪

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at du nok skal have fat i en VVS´er til at lave det.

Så er du sikker på at det både bliver tæt og lovligt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det svære er jo at " smadre " den del med renselem uden at det går ud over muffen nedenfor. Princippet er at at gøre det man vil smadre så svagt som muligt så man er sikker på at det er der det går i stykker. 
Kan det skæres over med vinkel sliber, så kan man bagefter bore ned i kanten af den inderste stump og på den måde svække det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvom det er samlet med bly, kan du fjerne blyet med en smal mejsel. Dernæst er der sikkert noget tjæret værk, som er til at fjerne. Du kan lave en ny samling med et mengeringssæt og reduktion.

fase
Jens J. skrev den 11-04-2022 15:29:01

Jeg tænker at du nok skal have fat i en VVS´er til at lave det.

Så er du sikker på at det både bliver tæt og lovligt.

 Er det ikke lovligt selv at skifte? Altså jegcer med på ikke at lave kloakering, men afløb, over jord?




Jeg roder lidt med det. Tak, indtil videre🙂 med mindre I fortæller mig, det er autorisationskrævende?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du spørger, om det er autorisationskrævende, er svaret ja, det er det i højeste grad. Du kan gå ud fra, at kloak, vandinstallation samt faste elinstallationer alle er autorisationskrævende. Men det er mit gennerelle indtryk, at der bliver lavet en hel del installationer uden skelen til om det er lovligt at lave det selv eller ej. Det er i mine øjne noget folk selv må tage ansvar for.

fase
Annonce
Det er støberør og derfor meget skrøbeligt. Hvis røret i gulvet bliver ødelagt er det en større omgang at at få det udbedret. Jeg har selv fået lavet lign. af en VVS´er og han var meget forsigtig med ikke at ødelægge røret i gulvet. Han kunne ikke garantere 100 % at det ikke gik i stykker. Det gjorde det heldigvis ikke, men han var jo også professionel.

Med lovligt mener jeg hvis du laver en cowboy-løsning og der kommer en vandskade efterfølgende dækker forsikringen måske ikke.

Jeg laver også de fleste ting selv, men nogle gange skal man bare hive læderet op af lommen og ringe efter en prof. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ja, man lærer sæ længe man lever🙂
Hvor meget afløb må man så selv lave? 
Jeg er helt med på at undgå cowboyløsninger, og ville naturligvis anvende det korrekte materiel. Jeg havde bare slet ikke tænkt, at det kunne kræve autorisation, så længe jeg holdt mig over gulvhøjde.. (Er det ikke der skellet går mellem kloak og afløb?) 
Hmm.. jeg grubler lidt over det. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ville gøre som Fabrin skriver. Måske bore ned i muffesamlingen og bore blyet over. Det er lidt blidere end en mejsel. Og så med en gammel skruetrækker reller fladmejsel vippe blyet op.

Søren O
Pakmaterialet burde også kunne “bores” op. Så burde rensestykket i princippet sidde løst.

Søren O
Prøv at kigge på HL Muffer, det er en fremragende løsning, har selv brugt den  tilslutning af køkkenafløb på ø110mm kloak - det fungere perfekt
https://www.hlmuffer.dk/

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis