Alger på træfacade - rengøring og forebyg

Jeg har købt et dejligt træhus, hvor beklædningen primært er hvidmalet. Jeg bor så også op af et skovområde og allerede efter 1 år er der virkelig mange sorte muglignende algevækster på især skyggevendte dele af huset. Det er en god kvalitetsmaling, og der ser ud til at være meget på overfladen heldigvis.

Jeg vil rigtig gerne igang med at få vasket og behandlet/forebygget her i foråret, men jeg er simpelthen lidt i tvivl om bedste løsning. Jeg har mange kvadratmeter og vil rigtig gerne brug rygsprøjte til at påføre og så efterfølgende vaske med teleskopkost. 
Der skrives mange steder om Rodalon 10%, og det var jeg egentlig klar til, men jeg er bekymret for de meget modstridende oplysninger, som jeg kan læser om effekten på aluminium. Der er alu i vinduesrammerne fx, og med en rygsprøjte vil jeg jo komme til at ramme bredt. 

Jeg har læst at man med soda eller trinatriumfosfat både kan øge effekten på algerne men samtidig kan de midler angribe aluminium. Andre steder står der, at man med  trinatriumfosfat kan modvirke tæringen eller misfarvningen. Jeg ser mest, at man skal holde sig fra at bruge de to midler i forhold til metal.

Det vil være skønt at bruge et bedre/mere miljørigtigt alternativ, hvis I kender et?! Dog er fladerne så store at "bare brug knofedt" ikke kommer til at være en realistisk løsning, hvis jeg også skal have et arbejde. ;-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen hjælp til mig? :-) Især om brugen af Rodalon 10%. Hvor lang tid lader I det sidde. Afrenses med vand og kost eller skal det sidde længe. Hvad med aluminum og hvad med planter? Har I nogle erfaringer?
Hvis du skyler af efter et par timer skal du næppe bekymre dig om din aluminium.

Jeg bruger god slat Klorin i en spand vand på mur og træværk, det virker fint, men er helt sikkert hårdere ved aluminium.

En behandling hvert forår, vil sikkert løse dit problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lige brugt en ganske alm. algefjerner fra byggemarkedet på mit terrassegulv. Det blev sprøjtet på, og algerne var væk efter et par dage.
Det koster ikke ret meget, så det er jo et billigt forsøg.

Kurt B. Andersen
Hej Nallen,

Kan høre du har lidt af et projekt foran dig ;)
Jeg er selvstændig maler og på min hjemme side har jeg lavet en række artikler om at gøre det selv, blandt andet om hvordan man behandler træfacader. Du meget velkommen til at gå ind læse den VED AT KLIKKE HER
Du kan bare stille alle de spørgsmål du har, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Mvh
Jean
Malermester Ingemann

https:/www.maler-ingemann.dk
Hej Nallan
Jeg har brugt denne til at tage alger og misfarvninger - det fungerer ganske godt (lidt ala Rodalon) og skader ikke aluminium.
https://www.linds.dk/universal-desinfekt-desinfektionsmiddel/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også