Varmekilde??

Jeg har et hus med gasbaseret opvarmning, det er som bekendt blevet meget dyrt (faktor 4,5 er gasprisen steget i løbet af det sidste år, og var faktisk godt igang med stigningerne allerede før Ukraine krisen). I mit område er der ikke fjernvarme PT. Det varsles son noget der MÅSKE kommer i løbet af de næste par år. Men er jo ko kun fugle på taget, og desuden loves investeringerne at blive noget højere end den der netop er i gang i et nabo område hvor tilslutningen koster 65000 / husstand som en fastpris (incl grave arbejde og montering af fjernvarme unit)....

Alternativerne er reelt kun luft / vand varmepumpe da min grund er lille plus ligger kupperet og ikke optimalt i forhold til at grave slanger ned.

Jeg har snakked med OK da de tilbyder forskellige løsninger med en varmepumpe (køb / leasing osv). OK anbefaler faktisk at man hvis forbruget af gas ikke overstiger 2000 kbm væsentligt at man så lader roen falde over det hele og ser markedet an, da levering og montage af pumper vist også er presset..... Mit forbrug ligger ca på 2200 km altså på kanten af at afvente....

Men omvendt er det også en lotteriseddel at afvente for stiger investeringerne, udsætter man blot tilbagebetalings periodens start? Og mon der kommer fjernvarme i mit område, kommer der senere et tilskud til den af folketinget ønskede omlægning af energien?

En tanke har ramt mig, nemlig om man skal overveje at montere en supplerende luft/luft varmepumpe? Det er jo kendt ved mange sommerhuse og også 70/80er villaer med elvame...... Og mit hus er indrettet med et køkken der har direkte og åben forbindelse til spisestue og stue, så ret mange af husets kvadratmeter e ri et sammenhængende rum.... 

Nogen der har haft samme tanker, måske regnet på det og allerhelst har erfaringer at bibringe.....

Jeg håber på spændende svar og gerne link til artikler omkring temaet :-)

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En anden mulighed kunne være pille - fyr / ovn. 
Det er også en væsentlig investering med skorsten. Men elprisen er jo også godt med der op af. 
Mig bekendt er der endnu ikke langt punkt afgift på træpiller. 
Har du radiatorer på gasfyr så kan de være dimensioneret lidt i underkanten i forhold til " bedste verden" på varme pumpe. 
Ved pillefyr har du igen den høje fremløbs temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pilleovn og brændeovn er ikke nogen reel mulighed pga indretning af mit hus.
Og et træpille fyr er ikke lige den vej der passer ind i et villakvarter og flertallet af fremtidige købere af mit hus (der dog ikke tænkes solgt i de næste mange år) :-)

Mit hus er med gulvvarme i en hel del af rummene men ikke alle, så en kombi af varme flader af radiatorer og gulvvarme, nogle rum med begge systemer andre med det ene eller de tandent.....


MVH Njord
udsætter man blot tilbagebetalings periodens start? 
Sådan kan man vel ikke udtrykke det. Den tilbagebetalings periode som beregnes er jo fiktiv, og begynder jo ført når pengene har forladt din konto. Så længe de står der, hvis investeret så tjener du vel lidt, eller omvendt hvis der skal lånes så skal renter først betales når lånet optages.
Men du har da ret i at vi ikke kan spå om fremtiden. Men mon ikke det står klart at gas bliver ikke væsentlig billigere, og el har større chance for at falde til niveau omkring 40 - 50 øre/kwh plus afgifter m.m. 
Ved el skal du huske at tilmelde huset som elopvarmet, så kan du undgå elafgift på forbrug over 4000 kwh. årlig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis ikke man starter tilbagebetalingen senere så ved jeg ikke hvad...  Men helt sikkert betaler man jo den høje gaspris indtil noget andet er etableret...... Og med den vage tilbagemelding omkring fjernvarme i området samt ikke kendte økonomi.... Så er det jo noget af en lotteriseddel at satse på :-)

MVH Njord
Da du har gulvvarme i en stor del af huset, kan du få et fint system ud af at køre luft til vand varmepumpe, og med investering i nogle lav-temperaturs radiatorer (de fylder bare mere end høj temperaturs) så kan du fint bruge luft-vand varmepumpen.

 

Annonce
En luft/luft varmepumpe vil meget hurtigt have tjent sig hjem , el priserne forventes at blive nogenlunde normale sommeren over da der har været nærmest rekord nedbør i nordlige Norge og Sverige , med masser af billig strøm fra vandkraftværkerne , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 11-04-2022 17:49:50

En luft/luft varmepumpe vil meget hurtigt have tjent sig hjem , el priserne forventes at blive nogenlunde normale sommeren over, 

 Nogen gode betragtninger omkring mærker, modeller osv..... 


MVH Njord
Panasonic er et godt valg...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
har du undersøgt om der kommer eller er fjernvarme ved din ejendom.
ang. varmepumpe er da en mulighed en luft/vand men husk at når den ikke selv kan få varme nok ud af luften så er det et varmelegeme der tager over på 9 kw. du skal bare have en buffer med 10 liter vand pr. kw, dit hus skal have .  
Pillefyr så er der løbet meget vand gennem åen i de sidste 10 år og de fleste fyr der er på Market i dag er rigtig fine op hverken lugter eller er besværlige så den med at dit hus ville være usælgeligt er en skrøne, vi underviser stadig på TEC i pillefyr og ifølge evu er de co2 neutrale,  se Økofen eller windhanger  og du kan se det er muligt.   

GLH
njord skrev den 11-04-2022 23:01:13

karl smart skrev den 11-04-2022 17:49:50

En luft/luft varmepumpe vil meget hurtigt have tjent sig hjem , el priserne forventes at blive nogenlunde normale sommeren over, 

 Nogen gode betragtninger omkring mærker, modeller osv..... 

 Vi har 2 Mitsubishi som bare kører og kører.. Virker rigtig godt må jeg sige.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis