Kan trælim ældes over 20 år?

Hej,

Jeg har lige pillet et parketgulv op. Dette blev lagt for ca 20 år siden og havde ikke klick. Det blev dengang samlet med trælim i en alm fer-not forbindelse, dvs brædderne blev dengang skubbet vandret sammen. På det sidste undrede folk sig over hvorfor der var opstået små revner mellem brædderne, nogle gange på næsten 1mm og man tilskrev det forklaringen med at varierende fugt var årsagen.

Men da jeg pillede gulvet op lagde jeg mærke til, at det visse steder nærmest faldt fra hinanden, svarende til at limfugen havde sluppet i fer-not forbindelsen.

Spørgsmål: Er det normalt at hvid trælim over tid nedbrydes og mister sin klæbekraft og dermed slipper træfladerne? Har i set noget tilsvarende?

L

When the going gets tough, the tough get going.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilsvarende revner ses ret ofte i ældre parket gulve, så tænker det kan være ældning af limen eller måske at den er revet over i bindingerne med lim pg variation i temperatur og måske fugtighed gennem årene :-)

MVH Njord
Man ser jo også gamle stole m.m. som bliver løse i samlinger. Men det er nok mange års vrid m.m. ligesom gulve er udsat for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Limen opløses ikke som sådan, der er slidtage på limen, der stille og roligt vrider den i stykker.
Nemmeste er at sammenligne det med metal træthed, når du bøjer en papir-klips tilpas mange gange, så knækker den til sidst.
Lige sådan er det med limen, den bliver stille og roligt, lidt efter lidt, knækket over bid for bid, og til sidst er "harmonikaen" ikke stærk nok til at holde noget mere.

Endelig er der problematikken  med fugt i træ. Som gammel møbelsnedker har jeg i min læretid haft mange møbler til reparation og herunder mange samlinger som var blevet løse.
Mange gange fik vi oplyst, at stolene/bordet etc. havde stået på loftet i et tidsrum, og da de så skulle frem igen begyndte samlingerne at gå fra hinanden.
For mig ingen tvivl om, at bare det at de havde stået koldt og på et fugtigere loft, end man nok har i dag, var nok til. at træet udvidede sig og efterfølgende trak sig sammen igen, hvorefter samlingerne ikke kunne holde. Når træ arbejder/udvider sig og trækker sig sammen, er der stort set intet som kan modstå de kræfter.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis