Trækning af ethernet kabel igennem ydremur

Hej

Har kigget en stribe af eksisterende tråde igennem, men det er ikke lykkedes mig at finde svar på mine sprøgsmål i forbindelse med trækning af ethernet kabel igennem en ydremur.

Jeg skal have trukket nogle ethernet kabler fra mit hus til mit hjemmekontor i garagen. Hus og garage er "forbundet" med en carport. Har følgende sprøgsmål:
  1. Garagen er bygget i gasbeton og jeg tænker bare at finde et passende bor og lave hullet til kablerne, men kunne jeg med fordel lægge et rør ind, så jeg evt. på sigt kan trække flere kabler igennem det samme hul.
  2. Hvis jeg lægger et rør ind i hulen hvad skal jeg så stoppe hullet med, hvis kablet ikke fylder hele røret ud - det skal gerne være noget, som jeg kan fjerne, når jeg skal fører flere kabler?
  3. Kan jeg bare føre kablet direkte til AP/switch i kontoret eller er der et krav om,  at det indgående kabel termineres i en dåse med hunstik på indersiden af væggen?
  4. Hvilken afstand skal der være mellem elkabler og ethernet kabler, så elkablet ikke forstyrre ethernet trafikken?
  5. Hvad skal jeg trække ethernet kablerne i mellem huset og garagen - regner med at trække dem under loftet af carporten?
På forhånd mange tak
Jens

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet at trække færdigkonfektionerede kabler? Spørgsmålet er affødt af, at der skal bruges specielt værktøj til terminering. Du bør i øvrigt overveje CAT6 evt. skærmet kabel.
1 og 2 og 5. Hvis du har i tankerne at trække flere kabler, vil det være en fordel med et passende rør, du skal dog være opmærksom på, at stærk- og svagstrømskabler skal trækkes i hver sit rør. Den ledige plads kan udfyldes skum, Rockwooll eller tjæret værk alt afhængig af omgivelserne. Kablerne kan med fordel trækkes i en kabelkanal, som så også giver den fornødne afstand til installationskabler.
3 Du kan fint trække kablet mellem en udgang på din router og til en switch. Det er ikke nødvendigt at afslutte i et fastmonteret hunstik.

fase
1: Ja, kan du fint
2: ikke nødvendigt med røret, med mindre du har planer om flere netværks kabler (fjollet, bedre at sætte en switch op), da du ikke må føre strøm og signal kablerne i samme gennemføring.
3: Nej, der er ikke krav til terminering i en "dåse", men det vil give et renere helhedsindtryk i mine øjne, frem for en grisehale af ledning løst liggende.
4: når du bare føre kablerne i kontoret, behøver du ikke tænke på det, men ellers skal der være ca. 1.5x kabel diameteren på det største kabel i afstand.
5: kabel rør, kabel kanaler, eller bare løst liggende i isoleringen er også fint.


 

S. Fabrin skrev den 11-04-2022 09:33:19


Har du overvejet at trække færdigkonfektionerede kabler? Spørgsmålet er affødt af, at der skal bruges specielt værktøj til terminering. Du bør i øvrigt overveje CAT6 evt. skærmet kabel.
1 og 2 og 5. Hvis du har i tankerne at trække flere kabler, vil det være en fordel med et passende rør, du skal dog være opmærksom på, at stærk- og svagstrømskabler skal trækkes i hver sit rør. Den ledige plads kan udfyldes skum, Rockwooll eller tjæret værk alt afhængig af omgivelserne. Kablerne kan med fordel trækkes i en kabelkanal, som så også giver den fornødne afstand til installationskabler.
3 Du kan fint trække kablet mellem en udgang på din router og til en switch. Det er ikke nødvendigt at afslutte i et fastmonteret hunstik.

 Hej

Jeg planlægger med selv at sætte stik på ... det plejer at gå godt de fleste gange, og har både tang og udstyr til at checke kablet efterfølgende inden det sætte i drift, hvilket gør det meget nemmere. Og ja det bliver noget CAT6 kabel der bliver trukket, men om det bliver med eller uden skærm afhænger af om jeg vælger at bruge noget CAT6 kabel jeg har liggende der er til udendørs brug.

Mvh
Jens


Hvis det er under tag i carport så behøver kabler ikke at være til udendørs brug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Steensen skrev den 11-04-2022 11:19:37

1: Ja, kan du fint
2: ikke nødvendigt med røret, med mindre du har planer om flere netværks kabler (fjollet, bedre at sætte en switch op), da du ikke må føre strøm og signal kablerne i samme gennemføring.
3: Nej, der er ikke krav til terminering i en "dåse", men det vil give et renere helhedsindtryk i mine øjne, frem for en grisehale af ledning løst liggende.
4: når du bare føre kablerne i kontoret, behøver du ikke tænke på det, men ellers skal der være ca. 1.5x kabel diameteren på det største kabel i afstand.
5: kabel rør, kabel kanaler, eller bare løst liggende i isoleringen er også fint.

 Hej.

Det kan godt være jeg trækker flere kabler på en gang - overvejer på sigt at flytte gateway/router + core switch til kontoret, så det kræver som minimum 2 kabler: 1 til WAN og 1 til LAN, og overvejer så ligeledes at have alle AP'er forbundet til core switchen, men det er nok mere OCD end noget andet der driver det. Men med flere kabler giver det også mening at terminere dem alle i et patch panel.

Mvh
Jens
Annonce
Du skal ikke bruge skærmede kabler til almindelig privat brug. Skærmede kabler kræver at du har styr på jording i begge ender for at det ikke kan give flere problemer end det løser.
Jeg har selv trukket rundt i huset og samlet i et simpelt patchpanel - det er ikke nogen stor videnskab med fx keystone moduler.
Har du overvejet  at bruge en powerline løsning i stedet for. 
Ingen trækning af kabler men både lan og wan transporteres via dit eksisterende ledningsnet ud i garagen.
Den løsning har jeg brugt i mit hus i flere år, og det virker fortræffeligt. 
En enhed sættes i stikkontakt i nærhed af routeren og forbindes med et lan kabel. Den anden enhed sættes i en stikkontakt i nærheden af, hvor man har brug for signalet (både wan og lan). Det sættes op - og så kører det bare.
Efterfølgende kan man i øvrigt tlytte rundt på enhed 2 som man lyster, hvis man pludselig har brug for et signal et andet sted på matriklen. Man kan evt. også købe ekstra enheder og tilslutte andre steder. Vi har jævnligt besøg af børnebørn, som gerne vil lege i vores campingvogn, som står et sted på grunden ret langt fra huset. Derudover er det jo at sammenligne med en metalboks, hvor wifi signalet har svært ved at komme ind. Så tager jeg enheden fra mit værksted og sætter ud i campingvognen, så har de rigeligt signal at arbejde med.
Jeg bruger selv et ældre system fra Devolo, som altid har været kendt for at lave noget af det bedste af den type.
Noget af det nyeste fra dem er f.eks.
Devolo Magic 2 link
Jeg har ikke prøvet lige den type, men skullle jeg skifte i dag, ville  jeg helt sikkert vælge fra Devolo igen.
Der er andre som laver powerline i billigere udgaver (bl.a. mener jeg at TP-link laver en del), men da jeg ikke har prøvet dem, kan jeg ikke udtale mig om, hvordan kvaliteten på dem er i forhold til Devolo.
Men det er en forholdvis nem måde at få udvidet sit netværk på. Bemærk også at det virker også, selv om enhederne sidder på hver sin sikringsgruppe. De 3 enheder jeg bruger sidder alle på forskellige sikringsgrupper.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 11-04-2022 22:28:09

Har du overvejet  at bruge en powerline løsning i stedet for. 
Ingen trækning af kabler men både lan og wan transporteres via dit eksisterende ledningsnet ud i garagen.
Den løsning har jeg brugt i mit hus i flere år, og det virker fortræffeligt. 
En enhed sættes i stikkontakt i nærhed af routeren og forbindes med et lan kabel. Den anden enhed sættes i en stikkontakt i nærheden af, hvor man har brug for signalet (både wan og lan). Det sættes op - og så kører det bare.
Efterfølgende kan man i øvrigt tlytte rundt på enhed 2 som man lyster, hvis man pludselig har brug for et signal et andet sted på matriklen. Man kan evt. også købe ekstra enheder og tilslutte andre steder. Vi har jævnligt besøg af børnebørn, som gerne vil lege i vores campingvogn, som står et sted på grunden ret langt fra huset. Derudover er det jo at sammenligne med en metalboks, hvor wifi signalet har svært ved at komme ind. Så tager jeg enheden fra mit værksted og sætter ud i campingvognen, så har de rigeligt signal at arbejde med.
Jeg bruger selv et ældre system fra Devolo, som altid har været kendt for at lave noget af det bedste af den type.
Noget af det nyeste fra dem er f.eks.
Devolo Magic 2 link
Jeg har ikke prøvet lige den type, men skullle jeg skifte i dag, ville  jeg helt sikkert vælge fra Devolo igen.
Der er andre som laver powerline i billigere udgaver (bl.a. mener jeg at TP-link laver en del), men da jeg ikke har prøvet dem, kan jeg ikke udtale mig om, hvordan kvaliteten på dem er i forhold til Devolo.
Men det er en forholdvis nem måde at få udvidet sit netværk på. Bemærk også at det virker også, selv om enhederne sidder på hver sin sikringsgruppe. De 3 enheder jeg bruger sidder alle på forskellige sikringsgrupper.

 Hej

Det kan ikke lade sig gøre i mit tilfælde, da hus og garage kører over to forskellige målere - der er altså ikke en strømforbindelse der løber fra huset til garagen. Desuden synes jeg heller ikke det fremgår specielt tydeligt hvilken båndbrede der kan transporteres over en link, der bruger elnettet som transportlag.

Mvh
Jens
Power line adapterne kan ofte kun køre under 50Mbit, så hvis du kører med data tung trafik, så er det spild af penge.
yder mere kan power line adapterne være begrænset af sikrings grupper og HPFI relæer, så alt i alt, er nutidens wifi blevet et bedre alternativ til power line adapterne.

 

Nu er det ikke sikkert et hjemmekontor kræver megen båndbredde - jeg har arbejdet hjemmefra med et 1200bps modem rundt egnet 0,001 Mb/s - men det var før Windows og med terminal emulerings program.

Men en wifi-extender kunne vel være en mulighed - placeret passende sted undervejs. Eller mobilt internet.

Alt afhænger af behovet.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis