Udskifte del af rådden overligger

Hej.
Har været i gang med at udskifte rådne stolper på min overdækket terrasse. Har dog set, at en lille del af overliggeren er rådden helt ude i siden. Hvad ville i gøre her, hvis jeg ikke vil til at udskifte hele overliggeren?
Har selv tænkt på, om jeg bare kan skære det lille stykke rådne træ væk og så sætte en stolpe mere på det yderste spær. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det ikke være lidt træls med en ekstra stolpe, selv om løsningen er ok?
Du kunne finde en stump tømmer i samme dimension som din overligger. Så skærer du det rådne træ væk. Derefter laver du et “hak“ i overliggeren 20 cm længere inde end der hvor du lige har skåret det rådne træ væk. Så saver du et vandret snit midt i overliggeren, så du fjerner overdelen af de første 20 cm. af overliggeren.
Herefter tilpasser du det nye stykke tommer så det passer med din eksisterende overligger. Samlingen spændes sammen med 1- eller 2 bræddebolte.

Søren O
Tak for svar. Det lyder som en god plan. Og det kan godt holde, selvom det rådne stykke som jeg skærer væk ikke er mere end 10 cm?
Ja jo mindre stykke du skærer væk jo bedre. Det skal nok holde.

Søren O
Tusind tak. Det vil jeg forsøge!
Var det ikke en bedre løsning, at skifte hele overlæggeren? Den del der ikke er rådden, kan du jo så bruge som erstatning for en af stolperne.
Du kan skifte hele overlæggeren på én gang, ved at ligge 2-3 stumper med hver sin "soldat" til at bære taget, imens du erstatter den rådne bjælke med en ny i fuld længde, og så kan du igen klarer dig med 2 stolper, sat ud for 25% og 75% af længden.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også