Gøre lang kedelig ligusterhæk mere spændende

Hej LDS!

I mit ellers naturskønne sommerhus har jeg mod naboen en lang, lige kedelig ligusterhæk, som står i skærende kontrast til resten af grunden, hvis beplantning er mere ‘vild’.

Jeg ønsker at pifte hækken op, og søger jeres gode ideer. Bl.a. overvejer jeg at plante en række lavendel langs hele hækken for at knække udtrykket, men frygter også det også det virker for ‘snorlige’.

Hvad har i af gode ideer til enten a) simpel beplantning langs hækken (fx lavendel langs), eller b) hvis man lavede et bredere bed?
(Hvor meget plads bør man sørge for bag veddet for at kunne klippe hækken? Og hvad bør være minimumsbredden på bedet?)

(PS:  overvejer at rykke stien fra indkørslen tættere på hækken, da græsarealer mellem hæk og sti er ‘dødt område’ som ikke rigtig bliver brugt til noget ..)

Ser frem til jeres ideer!
Casper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det ser "snorlige " ud det hele på de dele af grunden der ses. 
En ide kunne være at fjerne det øverste lag græs, og så vilde blomster i det hele. Altså blomster blanding som naturlig kan gro på den jordbund. Det tiltrækker mange typer insekter med det samme. Er det ikke omkring knap 300 arter bier der lever i DK. deraf de 220 arter som er vilde bier. Lang de fleste som enlige bier men ca. 25 % som bor i familier. Det er da værd at kigge på. Og de stikker ikke, det er kun hvepse der kan være lidt irriterende i 4 uger omkring august september. 
Så må du gå i blomsterbedet når der skal klippes hæk. Det skal helst ikke være noget der skal hakkes, klippes eller anden vedligeholdelse. 
Da det vil fylde lidt mere i knæhøjde kunne du udvide flisestien lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kunne jo også købe en bunke ligusterplanter og så sætte dem lidt forskudt der hen af.
Så vi de med tiden vokse sammen med hækken og den kan nu klippes "bølget" eller uens/vild.
Men hvad med at tage en snak med naboen, for hækken skal jo klippes i toppen ligegyldigt hvor "vild" de er på din side, og det ser næsten værre ud end at den er klippet skævt "med vilje".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prik en masse løg ned i plænen, som du så har gavn af i forårs månederne (krokus, pinse/påske liljer, tulipan, Allium)
Få en masse hornvioler (stedmoder blomster) til at komme op
sæt nogle klematis til at vokse inde i hækken, så bliver den mere spændende at kigge på
Tilføj nogle forsythia ind imellem i hækken, de giver også lidt forandring i overfladen, eller Sommerfulge buske.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis