Kalk anlæg i lejlighed?

Jeg har en lejlighed hvor lejeren kæmper umådeligt med kalk i især brusekabinen.
Der findes jo uendeligt med div. blødgøringsanlæg... 

Men findes der noget som man kan lade både koldt og varmt vand løbe igennem? Både koldt og varmt vand kommer jo fra ejendommens og ejerforeningens forsyning, hvorfor jeg ikke kan sætte noget på før varmeveksler. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det lidt svært at se intallationen. Men hvis der sidder varmeveksler i lejligheden, så kommer der kun koldt vand ind som så opvarmes i varmeveksler. Så blødgørings anlæg på hvor det kommer ind i lejlighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-04-2022 23:52:46

Nu er det lidt svært at se intallationen. Men hvis der sidder varmeveksler i lejligheden, så kommer der kun koldt vand ind som så opvarmes i varmeveksler. Så blødgørings anlæg på hvor det kommer ind i lejlighed. 

Der er ingen varmeveksler i lejligheden... Varmt og koldt vand kommer ind fra fælles installation, og direkte til bruseren (og WC/Vandhane på badeværelse)

Mig bekendt skal der da være en vandmåler samt en energi måler til hver lejemål således at man bliver målt på ens eget forbrug og ikke en fælles....den kan vel sættes ind der

Der findes ikke " dobbelt" anlæg. Så det skal sikkert laves i fællesskab for hele ejendommen. Men det kan ofte vær svært at komme igennem med. 

mfrost skrev den 10-04-2022 00:07:37

Mig bekendt skal der da være en vandmåler samt en energi måler til hver lejemål således at man bliver målt på ens eget forbrug og ikke en fælles....den kan vel sættes ind der

Der er kun krav om varmefordelingsmålere på eksisterende bygningsmasse.

Ved nybyg skal det anlægges.

Elektronikteknikeren
Annonce
ev elmand skrev den 10-04-2022 00:08:53

Der findes ikke " dobbelt" anlæg. Så det skal sikkert laves i fællesskab for hele ejendommen. Men det kan ofte vær svært at komme igennem med. 

Det vil være umuligt at trænge igennem med for at sige det mildt. 

mfrost skrev den 10-04-2022 00:07:37

Der er ingen vandmålere på. Forbrug udregnes efter fordelingstal. 

Varme er med fordampningsmålere på radiatorer. 
Uden at det har nogen betydning for blødgøring så må der være fordelings målere på det varme vand også ? 

ev elmand skrev den 10-04-2022 12:44:27

Uden at det har nogen betydning for blødgøring så må der være fordelings målere på det varme vand også ? 

Ofte er det ikke tilfældet på ældre ejendomme.

Elektronikteknikeren
ev elmand skrev den 10-04-2022 12:44:27

Det er der ikke... Alt vand er på fordelingstal efter lejlighedens størrelse

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis