Nødhjælp til Ukraine.

PostNord har fået en henvendelse fra det ukrainske postvæsen om de vil hjælpe med at transporterer nødhjælp fra Danmark til Ukraine. Det har PostNord sagt ja til, og vil transporterer nødhjælpen gratis fra private afsendere til den polsk/ukrainske grænse hvor det ukrainske postvæsen vil distribuerer nødhjælpen til de nødlidende områder.

Af logistiske hensyn må hver nødhjælpspakke veje max. 20 kg. De nærmere bestemmelser og vejledninger kan læses på PostNord's hjemmeside, hvor også korrekt adresse label kan udprintes.

De ukrainske hjælpeorganisationer har vedlagt en liste over hvad der her og nu har brug for. Det gjaldt først og fremmest langtidsholdbare højenergi fødevarer og hygiejneartikler.

I dag opdagede fruen da hun købte ind, at Rema1000 havde tilbud på netop de varer Ukraine efterlyste. Det var virkelige slagtilbud. Eksempelvis 100stk. vådservietter til kr. 5,-, eller en tube tandpasta til kr. 3,- 

Om det var et tilfælde eller en bevidst strategi ved jeg ikke, men fruen ryddede lagerne - hun er sygeplejerske og ved præcis hvad nødhjælp bør indeholde.

Rema1000's tiltag, og det danske og ukrainske postvæsens logistik betød vi kunne afsende 20kg. nødhjælp på rekordtid for omkring kr. 1000,-

Skulle nogen have lyst til at gi' en hånd til Ukraine, kan ovenstående fremgangsmåde varmt anbefales. Med lidt planlægning af indholdet af hjælpepakken kan det holde 4-5 personer gående et par uger.

P.S. Dette er ikke et reklameindslag for Rema1000. Dertil er situationen for alvorlig. I de næste par dage vil vi undersøge om andre supermarkeder har lignende tilbud. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rantzau.

Fremragende indlæg.

Link til listen:
https://www.postnord.dk/siteassets/94.-kampagne/stot-ukraine/efterspurgte-varer-til-nodhjalp-fra-ukrposhta.pdf

Link til hvordan man sender pakken:
https://www.postnord.dk/kampagne/stot-ukraine

Har dun hustru nogle gode tips til, hvad der kan være ekstra godt, så hører jeg det gerne. Så vil jeg sende en pakke en af de kommende dage.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for linket omhandlende hvad ukrainerne efterspørger:

Tunfisk, leverpostej og torskerogn på dåse kan bruges direkte uden tilberedning. Det samme gælder nødder og rosiner. Disse fødevarer har alle et højt energiindhold med lang holdbarhed.

Tebreve til en varm drik opfrisker og kan drikkes af både børn og voksne. Mørk pladechokolade rækker langt, og kan deles af flere.

Rent og nyt undertøj og nye strømper til både børn og voksne, samt nye tandbørster og tandpasta har en gavnlig psykologisk indvirkning på mennesker i nød.

Da langt hovedparten af de nødlidende er børn og kvinder, vil vi anbefale nødhjælpen tilrettes dem, hvor almindelige menstruationsbind kan bruges af alle kvinder. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
International pakkepost kræver en indholdsfortegnelse, men til nødhjælp er det tilstrækkeligt med kategorier af indholdet. Dette har jeg fået bekræftet af både PostNord og Dansk Røde Kors.

For at lette arbejdet, har jeg her en grov inddeling der dækker det meste af kategorierne på både dansk og ukrainsk med latinske bogstaver:

- Tøj - Odyah
- Langtidsholdbare fødevarer - Produkty tryvaloho zberihannya 
- Hygiejneartikler - predmety hihiyeny


Det er også tilstrækkeligt at skive indholdet på engelsk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Super.
Vi er ved at planlægge indkøb, så der kan sendes i kommende uge.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

God ide. Med mere end 7 mill. internt fordrevne er der hårdt brug for nødhjælpen. Det er også godt at byrderne fordeles, så internationale hjælpeorganisationer som Røde Kors varetager transport på lastbiler, og det ukrainske postvæsen anvender egne transportmidler.

I vores landsby har vi organiseret nødhjælpen så alle beboerne hver især 2 gange om ugen kommer med bidrag som pakkes i kasser á 20 kg. på en af landsbyens største gårde. Vi har indtil dags dato passeret 200 kg. som er afsendt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Så er vi næsten klar til afsendelse. Ca små 100 kg.
Tre kasser a 20 kg med 
Pasta, tomatsovs og pesto (lidt smag til pastaretterne), torskerogn, laksepate, tun, makrel og mørk chokolade og musli-barer. Pulverkartoffelmos.
Mandler og peanuts.
24 hovedpinepiller/smertestillende. En pakke hæfteplaster
Kaffe, te, lidt pulverfløde, sødetabletter, en lille dåse salt (til at koge pasta). Vitaminpiller
Tandbørster og tandpasta. 500 ml flydende håndsæbe, 500 ml shampoo, hygge-bind. Håndcreme og læbepomade.
En opvaskebørste og sulfo. En rulle fryseposer, en rulle affaldsposer og en rulle store skraldeposer. Vådservietter
Lidt tændstikker. Sokker i forskellige størrelser, underbukser i herre og dame (tog det der var på tilbud)
Fandt en rigtig fin LED lommelygte i fornuftig kvalitet til 30 kr. Dertil 20 ekstra AAA batterier.
Fandt nogle billige tæpper og et par meget billige kæledyr, som kan bruges til stødpude i kasserne.

Vi har fået købt lidt for meget af tomatsovs, makrel, og musli-barer. Det samler vi sammen og køber mere pasta, og så laver vi en kasse med stort set kun mad. Ahh, der ryger nok en håndsæbe og lidt shampoo mm i kassen også, så den kommer op på 20 kg.

Desuden er der købt 16 pakker bleer og en masse babyservietter, som kommer i et par kasser for sig selv.

Kogeanvisning på pasta, spaghetti og kartoffelmos har vi lavet med google translate på ukrainsk, ligesom vi har lavet en liste, så de kan se, hvad de danske betegnelser for tun, makrel i tomat, opvaskesulfo med mere er på deres eget sprog.

Tankerne går selvfølgelig på mad og ernæring, men også på hygiejne -personlig, opvask og affald.

Jeg er lutter øre for gode ideer, hvad er godt og hvad kan der evt lægges ekstra i næste forsendelse.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Fantastisk arbejde af jer! Rørende med den meget, meget konkrete måde at hjælpe på.

Stor respekt herfra!

Mvh. AllanE
Jeg har af AllanE fået lov til at vi kan dele oplysninger om, hvor der er gode ting på tilbud til brug for nødhjælpspakker.

Jeg fandt LED lygter til 30 kr i ALDI, og samme sted 20 batterier til 35 kr. Så er der 6 reservesæt foruden dem der sidder i allerede.

REMA 1000 har makrel i tomat til 5 kr pr dåse. Max 6 pr kunde. Samme sted har de Musli barer til 5 kr pr pakke, max 6 pr kunde.

Er der nogen der ved, hvor man kan købe vitaminpiller i blister-pakning, i stedet for hele glas med 200 piller i ??

Kom endelig med gode ideer!!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

OBS! Vær opmærksom på at nødhjælpen ikke må indeholde batterier. 

Vær også opmærksom på, at i de nødlidende områder mangler der mulighed for at varme maden. Det er bedre med dåsemad der kan spises direkte fra dåsen.

Prøv den lokale Matas angående vitaminpiller. De gav god rabat da vi forklarede formået.
Føtex har strømper også til børn til en billig penge for et bundt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har været ude at samle lidt penge ind fra familie og venner, scoret nogle gode papkasser fra elektroniske dimser og fået det hele skippet afsted. Samlet er der sendt 5 kasser med fødevarer og daglige fornødenheder og tre kasser med bleer og andet til små børn og babyer.
Et par butikker har været flinke og ladet et par ekstra ting falde i kurven, når de har hørt om formålet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis