Rense værktøj, hvad med spildevandet

Hej,

Jeg ville lige høre jer om I havde en god ide. Jeg har et værksted, hvor der er en udevandhane uden for. Der er ikke noget afløb der, det løber bare ud på gårdspladsen.

Jeg overvejer at trække vandet ind i værkstedet, sætte en vandvarmer på, så jeg kan rengøre malerværktøj derinde.

Men jeg har som sagt ikke nogen kloak derovre, og jeg synes heller ikke malerrester og lignende skal havne ude på min gårdsplads eller i naturen. Og selv hvis det ikke kostede en milliard at tilslutte. så er det heller ikke så smart at udlede den slags spildevand til et minirens, som vi har herude.

Så mit spørgsmål er, om der findes en nem måde at løse det problem på? Et filter eller noget :)

Det er ikke så store mængder der er tale om, men det virker bare stadig forkert bare at skylle det ud på gårdspladsen. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opsamling i en 25/50/100L dunk, og så kan du tømme dunken i kloarken når den er fyldt, eller kører på genbrugspladsen og aflevere den til kemisk affald.

 

Opsaml vandet i klare dunke, lad det stå og bundfælde, så kan du nøjes med at bortskaffe bundslammet, det klare vand kan du sagtens hælde i kloakken.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det afhænger jo meget af hvilken maling, der er tale om, for der er stor forskel på vandbaseret, oliebaseret, alkydbaseret, to-komponent, epoxy osv.. Du kan evt. søge lidt på "MAL kode", som fortæller noget om, hvordan maling skal behandles og hvilke forholdsregler, man skal tage.

Hvis det er vandbaseret maling (MAL 00-1), så kan du gøre som @je_ns foreslår. Alt andet ville jeg aflevere på genbrugspladsen som kemi-affald.

P.S: Du skal altid hælde spildevand i en håndvask med afledning til rensningsanlæg. Hæld det aldrig i afledning af regnvand, da det ryger direkte i nærmeste vandløb og derfra videre ud i havet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 09-04-2022 12:36:59

Det afhænger jo meget af hvilken maling, der er tale om, for der er stor forskel på vandbaseret, oliebaseret, alkydbaseret, to-komponent, epoxy osv.. Du kan evt. søge lidt på "MAL kode", som fortæller noget om, hvordan maling skal behandles og hvilke forholdsregler, man skal tage.

Hvis det er vandbaseret maling (MAL 00-1), så kan du gøre som @je_ns foreslår. Alt andet ville jeg aflevere på genbrugspladsen som kemi-affald.

P.S: Du skal altid hælde spildevand i en håndvask med afledning til rensningsanlæg. Hæld det aldrig i afledning af regnvand, da det ryger direkte i nærmeste vandløb og derfra videre ud i havet.

Det er ikke alle områder der har todelt kloakering. Nogen områder ryger regnvand og l… fra toilettet samme vej.

I Århus kommune hvor trådstarter vist bor, skal kemiaffaldet på genbrugspladsen.
Se evt. https://www.borger.dk/miljoe-og-energi/Affald-og-genbrug/Farligt-affald

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for svarene alle sammen!
Ja, jeg ville helst ikke have det i kloaken - også da jeg har eget renseanlæg og det kan heller ikke rigtig klare for meget kemi, så vidt jeg har forstået.

Jeg er helt ok med at køre det på genbrugspladsen, men ville jo helst separere kemi og vand først, så jeg ikke skal køre en masse liter vand på lossepladsen. 

Tænker desværre det i høj grad bliver oliebaserede produkter, og håbede man måske kunne få et filter eller noget.

Men ellers må jeg jo bare få fat i en stor dunk som foreslået og så tage turen på lossepladsen med den engang imellem :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kolding75 skrev den 09-04-2022 12:36:59

Det afhænger jo meget af hvilken maling, der er tale om, for der er stor forskel på vandbaseret, oliebaseret, alkydbaseret, to-komponent, epoxy osv.. Du kan evt. søge lidt på "MAL kode", som fortæller noget om, hvordan maling skal behandles og hvilke forholdsregler, man skal tage.

Hvis det er vandbaseret maling (MAL 00-1), så kan du gøre som @je_ns foreslår. Alt andet ville jeg aflevere på genbrugspladsen som kemi-affald.

P.S: Du skal altid hælde spildevand i en håndvask med afledning til rensningsanlæg. Hæld det aldrig i afledning af regnvand, da det ryger direkte i nærmeste vandløb og derfra videre ud i havet.

 I Danmark må der ikke ledes "sort vand" (lokums vand) ud i naturen u-behandlet, det SKAL igennem rensnings anlæg.

Selv ved storm-flod skal rensnings anlæggene have nød-reservoirs til opsamling af "overskuds vand", som de kan behandle forsvarligt når der er knapt så meget pres på anlæggene.

 

Jeg havde jo netop heller ikke tænkt mig at føre det ubehandlet ud i naturen :)
asgerhallas skrev den 09-04-2022 18:25:05

Jeg havde jo netop heller ikke tænkt mig at føre det ubehandlet ud i naturen :)

 Den er bemyndiget på Kolding75's udtalelse om at noget kloark vand ledes direkte til naturen, ikke dig Asger.


 

Steensen skrev den 09-04-2022 16:08:25

Kolding75 skrev den 09-04-2022 12:36:59

 I Danmark må der ikke ledes "sort vand" (lokums vand) ud i naturen u-behandlet, det SKAL igennem rensnings anlæg.

Jeg går ud fra, at det er møntet på @JohnLarsen og ikke mig..

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75
“Jeg går ud fra, at det er møntet på @JohnLarsen og ikke mig”
Hvorfor mig? Fordi jeg pointerede at der findes områder hvor også vand fra tagrender m.v. føres til rensningsanlæg sammen med toiletvandet. Se evt. https://vandetsvej.dk/faglig-viden/kloak/grundviden/typer-kloaksystemer

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også