Radiator kold i den ene side

Hej LDS,

Efter jeg har haft en VVSer på for at ordne et problem med tryktab på min centralvarmekreds, har jeg bemærket at mine radiatorer varmer meget ujævnt. Der kommer god varme på helt ved toppen og rimelig  varme i den ene side, men den anden side er rimelig kold, som om at vandet og varmen ikke fordeler sig jævnt i radiatoren. På billedet kan i se illustreret hvordan varmen fordeler sig.

Hvad kan der være galt?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske luft i radiatoren, prøv at udlufte den..
Hvad siger din retur varme ? Altså temperaturen.. 
Udluftning af anlægget, samt efterfyldning så du har 1.5-2.0 bar på anlægget hele tiden, især imens du udlufter.

 

Alle radiatorer er udluftet (uden fald i tryk). Trykket er på 1.7 bar.

Så vidt jeg husker, var varmefordelingen mere jævn, med varm på tværs af toppen og gradvist køligere længere nede på radiatoren (men igen hele vejen på tværs, fremfor en side som nu).

Dette har ændret sig efter at en VVS'er har haft kørt multiseal igennem anlægget i tre dage, for at få fixet en utæthed i anlægget (under 0,5L vandtab/døgnet).

VVS'eren bemærkede at vandet i anlægget var meget mørkt og han har skyllet det igennem adskillige gange. Han har en uge senere skyllet anlægget yderligere igennem.

Ifm. udluftning er vandet stadig mørkt fra to af mine radiatorer (hvor problemet også virker størst).

Min egen teori går på at der er blevet pumpet en masse urenheder/slagger rundt som har akkumuleret sig i venstre side af radiatoren og gør at vandcirkulationen er kraftigt nedsat.
Det er en væsentlig oplysning, at der er blevet skyllet et tætningsmiddel igennem systemet.

Mit bud er, at det har blokeret nogle af kanalerne i radiatoren.

Radiatorvand er normalt ret sort, det er dødt vand, med høj andel af jernoxid. Dette burde ikke komme bag på en fagmand.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jamen der mangler en information mere. Er temperaturen i rummet ok?
Hvis den er det er fordelingen fin og logisk.
Varmest hvor vandet kommer ind nederst til højre.
Varmt vand søger opad, så god varme i toppen.
Varmen afgives til rummet inden vandet, koldere end ved indgangen pga. rumopvarmningen, forlader radiatoren øverst til venstre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen:
Alle radiatorer har fremløb ( det varmeste vand) med indløb øverst og retur nederst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@elmand. Ja, selvfølgelig :-(
Men savner stadig info om rumtemperatur.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I min verden giver det da ingen mening den fordeling der er af varme i radiatoren..
Ved den fordeling vil returvandet da være alt for varmt og der kan komme en ekstra regning af den årsag..

Normalt er en radiator da varmest øverst hvor den så skal blive gradvist kølige længere nede så den sidste 1/3 vil være "kold" så returvarmen er under de 40 grader.
Jeg dog ikke ekspert så skal ikke kunne sige om der findes andre typer for radiator der fordeler varmen anderledes.
Kender og har bare aldrig hørt om sådan en..

Du kan tjekke din måler for hvad returvarmen er, alt efter hvad type måler der installeret.
Måler typer​​​


PRW skrev den 10-04-2022 16:44:12

Du kan tjekke din måler for hvad returvarmen er, alt efter hvad type måler der installeret.
Måler typer

 Ja for dem der har direkte fjernvarme og kun én radiator, vil dette tal kunne bruges i denne forbindelse.


Du har ret i at den nuværende varmefordeling er underlig.
Det tyder på blokerede kanaler i radiatoren.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis