Radiator kold i den ene side

Hej LDS,

Efter jeg har haft en VVSer på for at ordne et problem med tryktab på min centralvarmekreds, har jeg bemærket at mine radiatorer varmer meget ujævnt. Der kommer god varme på helt ved toppen og rimelig  varme i den ene side, men den anden side er rimelig kold, som om at vandet og varmen ikke fordeler sig jævnt i radiatoren. På billedet kan i se illustreret hvordan varmen fordeler sig.

Hvad kan der være galt?
Hej LDS, Efter jeg har haft en VVSer på for at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 10-04-2022 16:48:11
iator 
PRW skrev den 10-04-2022 16:44:12

Du kan tjekke din måler for hvad returvarmen er, alt efter hvad type måler der installeret.
Måler typer

Ja for dem der har direkte fjernvarme og kun én radiator, vil dette tal kunne bruges i denne forbindelse.

Du har ret i at den nuværende varmefordeling er underlig.
Det tyder på blokerede kanaler i radiatoren.

Forstår ikke lige hvad du mener:
 “Ja for dem der har direkte fjernvarme og kun én radiator, vil dette tal kunne bruges i denne forbindelse.“

Bor selv i hus med fjernvarme og et unit, har 6 radiator samt gulvarme på badeværelset og kan da fint aflæse mine tal.
Pt. er mit returvant 29 grader.. Misforstår nok din tekst "en radiator med direkte fjernvarme"..
Der er vel ikke blevet bytter om på fremløb og retur??
Du må lige fortælle hvilket rør der er varmest ved radiatoren. Røret med termostatventilen skulle gerne være varmest. Er der blevet byttet om på frem- og returrørene giver det mening med dine “symptomer”.
Det lyder helt usansynligt at kanalerne i radiatoren skulle være stoppet til.

Søren O
Det er måske for langt fra mit videnområde, men hvordan konkluderer i at trådstarter har fjernvarme?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 10-04-2022 19:18:54

Det er måske for langt fra mit videnområde, men hvordan konkluderer i at trådstarter har fjernvarme?

Jeg gør ikke

Elektronikteknikeren
PRW skrev den 10-04-2022 17:02:04

Gregeren skrev den 10-04-2022 16:48:11
iator 
PRW skrev den 10-04-2022 16:44:12

Du kan tjekke din måler for hvad returvarmen er, alt efter hvad type måler der installeret.
Måler typer

Ja for dem der har direkte fjernvarme og kun én radiator, vil dette tal kunne bruges i denne forbindelse.

Du har ret i at den nuværende varmefordeling er underlig.
Det tyder på blokerede kanaler i radiatoren.

Forstår ikke lige hvad du mener:
 “Ja for dem der har direkte fjernvarme og kun én radiator, vil dette tal kunne bruges i denne forbindelse.“

Bor selv i hus med fjernvarme og et unit, har 6 radiator samt gulvarme på badeværelset og kan da fint aflæse mine tal.
Pt. er mit returvant 29 grader.. Misforstår nok din tekst "en radiator med direkte fjernvarme"..

Du antager at trådstarter har fjernvarme, kva den måler du linker til, som er en fjernvarmemåler. Han vil så være blandt de ca. 65% af borgere der har adgang til fjv.

Hvis man har fjernvarme via veksler, vil temperatursættet på sekunder siden være en anden end på primær siden, hvor værkets måler sidder.

Har man mere end én radiator, blandes retur vandet, og du kan ikke bruge målerdata til at sige noget om én enkelt radiator, uden at isolere den fra de øvrige i kredsen først.

Dette var mine pointer.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis