Vandgris

Hello
jeg vil gerne have et Aduro H1 kombi pille træbrændeovn.
link: https://www.aduro.dk/aduro-hybrid/hybridovne/aduro-h1-pillebraendeovn/

Anyway min spørgsmål er om der er nogen som har kendskab til at bygge en varmeveksler oven på ovnen ala en såkaldt vandgris. Det vil sige at kunne overfører ovnens varmestråling til vand og således kunne bringe varmen via vand ned i min gulvvarmekreds …?

Eventulet et 3d billede af dens opbygning.

Jeg har selv en ide om at lave et vandfyldt tildsluttet kar tilsluttet en ekspansionsbeholder og derinde i kører en hjemme bukket kobberrørs spiral. Den skal så cirkulere gulvvarmevandet.

Jeg ved at den gamle Morsø /Lotus ovn havde sådan et vsndgrismodul til montering oven på standard Morsø ovnen…

På forhånd tak 👍

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil det ikke ødelægge designet fuldstændigt på din brændeovn?
Hvis det er en konvektionsovn vil toppladen ikke være særlig varm, så der vil være begrænset hvad du kan hive ud af energi.

Søren O
Tak for hurtigt svar,,,
Den har pilleskuffe i bunde og en snegl der presser pillerne nedenfra,,,

https://www.youtube.com/watch?v=pLh6IIy-blk
Søren O skrev den 08-04-2022 17:49:17

Mon ikke pillefyret er lukket inde i en isoleret kappe. Så kommer der ikke ret meget varme igennem modsat brændeovnen. Tror ikke at “vandgrisen” vil kunne afgive nævneværdig varme.

 Den opbygget som en alm konvektions brændeovn uden alt det blæserhejs osv som der er på normale pilleovne

Inden du gør en hel masse, så prøv at sætte en stor gryde koldt vand på brændeovnen. Ud fra det du engang har lært i fysik, kan du regne effekten ud, ved at måle temperaturforskel i vandet, vandmængde, vægt af gryde og grydelåg, materiale af gryde og låg, og opvarmningstiden.
Er spændt på en tilbagemelding af forsøget.


Søren O
Annonce
Søren O skrev den 08-04-2022 19:02:17

Inden du gør en hel masse, så prøv at sætte en stor gryde koldt vand på brændeovnen. Ud fra det du engang har lært i fysik, kan du regne effekten ud, ved at måle temperaturforskel i vandet, vandmængde, vægt af gryde og grydelåg, materiale af gryde og låg, og opvarmningstiden.
Er spændt på en tilbagemelding af forsøget.

 Tak for indput- og ja det kan nok være en pointe -

Problemet er nok bare at den koster 22k så det er et lidt dyrt eksperiment :-)
Men udfra billedet - hvor mener du at varmentrykket er størst på sådan en type brændeovn??

ps. Ved dybest ser ingenting om brændeovne osv. Men har da hørt efter i fysiktimerne i skolen og er udd VE montør…

Det der nok kommer til at volde problemer er nok at få det godkendt af skorstens fejer. For at få maksimal udnyttelse skal det nok være rør spiral inde over flammer. Stor overflade at optage varmen igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-04-2022 22:34:02

Det der nok kommer til at volde problemer er nok at få det godkendt af skorstens fejer. For at få maksimal udnyttelse skal det nok være rør spiral inde over flammer. Stor overflade at optage varmen igennem. 

 Det er rigtigt - men jeg kunne heller ikke drømme om at lave nogle interne ændringer i ovnen. Jeg har en ide om at lave en form for kobber spiral udvendigt bagpå og på toppen - eventuelt med en pæn buet skærm der dækker kobberet.

I princippet vil det kunne skrues af på 10 min når skorstensfejeren kommer forbi.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis