Gummiliste mellem vindue og indvendig ramme

Hej. 

Mange af mine vinduer i mit hus fra 70erne har trætte mørnede gummilister mellem vinduerne (glasset) og træramme. Jeg ved ikke helt hvad disse hedder, men ville kalde dem tætningslister.

Hvis man ikke er ude i at skulle have glasset helt ud for at skifte disse, kan man så gøre det på anden vis? Ville man evt kunne sprøjte en tynd bane Silikone ind i renden I stedet efter man har krattet eksisterende ud?

Andre muligheder?

Der kan pt sive vand/fugt/kondens ned imellem. 

Mvh og tak
Michael
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers alle dine karme er sunde, ville jeg kontakte en tømmer, og få tilbud på at skifte alle glassene til energi glas, og samtidig få skiftet alle de gummi lister.
Det vil du få bedre isolation ved, og dine lister bliver skiftet samtidigt, til ca. 20% af prisen for nye vinduer.

Du kan ikke kratte de gamle ud medens glasset sidder i. Og det er noget rigtig fusk at fylde det med silicone. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej. Det er langt fra alle karmene der er i tip top stand så er nok nødt til at få skiftet en del af dem fuldstændigt på sigt. Lige nu er jeg bare ude i en løsning der kan fungere indtil jeg får sparet op til at få skiftet vinduer hele vejen rundt, men uden at skulle have hele ruden ud. Dem der kan få skiftet glas og gummilister er dette selvfølgelig at foretrække. ☺  Er eneste fremgangsmåde virkelig at tage ruden ud for at skifte listen og så i med ruden igen? Hvad hedder denne specifikke (indvendige) liste I øvrigt hvis jeg skal søge på Google? Synes de meste jeg har kunnet finde har vedrørt den udvendige del, men forestiller mig at dette må være et problem som en rigtig stor af de danske husejere døjer med i huse fra 1970erne og før. ☺ 
Det hedder en glasliste. Og det er rent faktisk udenfor du skal tætne for at undgå der kommer regn vand ind. Kondens opstår inden for hvis der ikke udluftes godt i lokalet og der samtidig kommer kold luft ind. 
Er listen udenfor også rådnet kan du måske redde det 3-5 år ved at lukke huller og kanten udenfor med limolie kit. Du holder en klump i din varme hånd og kan så påføre det med en smal kitte pind eller meget smal spartel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har samme udfordring.. Dog har jeg haft en glarmester på besøg og fået skiftet alle mine lister UDVENDIGT og tætningslister mellem dør/vinduer og karm..
Indenfor sagde han de ikke kunne skiftes med mindre man to ruden ud og det ville blive møg dyrt og tage meget lang tid.
Dog kunne man tage en hobbykniv og skære i 45% langs kanten for der efter at fuge.
Man kan dog ikke bare bruge hvilken som helst fuge da glasset skal kunne give sig i varme og kulde ellers kan det springe. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også