Reparation af sætningsskader

Hej alle

Jeg har købt en ejendom med en del sætningsskader. Ejendommen ligger i Vejle og er fra 1906. Der er ikke nogen sætningsskader indvendigt, så det er kun udvendigt, som det fremgår af billederne.

Jeg har før rillet jern ind, for at lave en sætningsskade på en anden ejendom.
1. Dog er jeg i tvivl omkring, hvorvidt det er nødvendigt på alle revnerne?
2. Soklen er pudset op flere gange siden ejendommen blev bygget, og jeg er derfor i tvivl om, hvorvidt jeg reelt kan få rillet jern ind rigtigt i mellem murstene, da pudslaget nok er ret tykt og murstene ikke ligger særlig pænt?

Hvordan vil I gribe opgaven an? :)

På forhånd tak!

Mvh Jesper
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De steder hvor revnerne går lodret ville jeg helt sikkert rille ud og lægge rustfrit armeringsjern ind. Hvis det har sat sig så meget at fugerne ikke passer over for hinanden mere, må du udvide fugen på den ene side af revnen så du kan få jernet ind, det ser du ikke når det er pudset igen.

De revner der går vandret ville jeg bare kradse fugen ud måske 1/3 ind og så lægge ny fuge ind og pudse op igen.
Hvordan er huset funderet? Vi bor i et hus fra 1921 og det er bare funderet med nogle store sten smidt ned i en rende. Der kommer jævnligt revner, som man bare må udbedre og vente på at der kommer nogle nye. De revner jeg ser på dit hus ligner til forveksling vores og er dels fordi det er dårligt funderet og dels fordi der er brugt cementpuds til rep som ikke arbejder sammen med den gamle kalkmørtel, Jern kommer ikke til at holde noget som helst. Det bliver bare et større arbejde, Som jeg ser det sidste billede så er det pudset med forkert puds. Få fat i noget hydraulisk kalk og lav din egen puds. Jeg lavede noget som lignede dit med hydraulisk kalk og ren kalkpuds uden cement. det holder endnu 30år senere. Men undersøg først hvilken fundament som huset står på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis