Udekøkken

Hey.
I forbindelse med vi har købt hus, stod der et galvaniseret udekøkken der egentlig blot trængte til en vask, og vandhane til håndvasken.
Jeg vil så gerne lave det så der kan vaskes fødevarer i vasken.
Har købt denne vandhane:
https://www.whiteaway.com/udeliv/grill/udekokken/product/austin-and-barbeque-vandvands/?dfw_tracker=62570-NON-249565%3Futm_source%3Dgoogle&utm_medium=surfaces&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw9LSSBhBsEiwAKtf0n-xfITG-Tzzgou-hPV8fI-_lj-WfyBAd0l_mYaPv_kL5nR3TeC6EghoCdjEQAvD_BwE

Min første tanke var egentlig bare at trække vandslangen til det, men så kom jeg til at se den ikke er drikkevandsgodkendt.
Så skal have en anden løsning. Køkken bordet kommer til at stå 6-15 m fra hanen. (Der er 2 steder det kan flyttes til ud fra hvad det skal bruges til.
Har kigget lidt på evt denne slange:
https://scandihills.dk/produkter/420-slanger/1784-vandslange-godkendt-til-drikkevand-10-mm---farve-blaa/?gclid=CjwKCAjw9LSSBhBsEiwAKtf0n4zkQBxH66xJG9NfmehDptsa83mTe0O-KXCZ6fVtxjoyxqhtBmsloBoCxy0QAvD_BwE

Men kan den holde i længden udenfor eller vil den blive skrøbelig af solens stråler? Og er der nogen der har erfaringer med om den er for stiv at rulle sammen?

Har også kigget lidt på dette sæt:
https://vandslangen.dk/almindelig-vandslange-94/drikkevandsgodkendt-saet-til-udekoekken-p407

Men synes bare det virker lidt dyrt.
Men hvad er folkets erfaringer?
Vil gerne have det lavet med koblinger så det er nemt at samle og skille ad, heldigvis er den vandhane jeg har købt, allerede med en fødevarergodkendt kobling til haveslange. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle plastslanger bliver stive når det er tilstrækkeligt koldt, og begge typer er rimelig modstandsdygtig mod UV stråler. Vælg den billigste.

Fravælg koblinger i plast. Det er kun et spørgsmål om tid før du overser det pludselig bliver nattefrost, fordi du er optaget af noget andet.   
Rantzau skrev den 06-04-2022 19:41:22

Alle plastslanger bliver stive når det er tilstrækkeligt koldt, og begge typer er rimelig modstandsdygtig mod UV stråler. Vælg den billigste.

Fravælg koblinger i plast. Det er kun et spørgsmål om tid før du overser det pludselig bliver nattefrost, fordi du er optaget af noget andet.   

Kommer ikke til at bruge det ofte, så er meningen slangen skal rulles op og ofte fjernes når den ikke bruges. Vil nu heller ikke have plastkoblinger da de, som jeg har forstået det, ikke er drikkevandsgodkendte. 

Du kan sagtens få plastkoblinger der er godkendt til drikkevand, men de er ikke frostsikre. Jeg har selv bugt dem til et fadølsanlæg beregnet til det samme.

Trods de gode intentioner om at fjerne slangen efter brug, vil jeg foreslå du let kan lukke for vandet så der ikke er tryk i slangen.
Rantzau skrev den 06-04-2022 23:01:26

Du kan sagtens få plastkoblinger der er godkendt til drikkevand, men de er ikke frostsikre. Jeg har selv bugt dem til et fadølsanlæg beregnet til det samme.

Trods de gode intentioner om at fjerne slangen efter brug, vil jeg foreslå du let kan lukke for vandet så der ikke er tryk i slangen.

Det kan jeg ret nemt, en skal bare kobles på en udehane, så det er super nemt at lukke for. 😀

Men som sagt så tænker jeg heller ikke det skal bruges ofte. Men da vi holder indflytterfest til sommer, og bordet nu engang er her, så kan jeg jo ligeså godt få det gjort brugbart, så vi evt kan skære noget af den helstegte pattegris ud på det.
Men skulke nogen så finde på at tage et glas vand eller vaske fingre ved den håndvask så vil jeg også have det er iorden, altså godkendt til drikkevand. 😀
Kan forresten se nogle få pletter rust på bordet, eftersom det er en rustfri plade tænker jeg det evt kommer fra noget jern der har ligget på det, ved du om man kan pudse det væk på nogen måder? 
Prøv først med en klud om rusten kan gnubbes af, ellers er Autosol et godt valg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis