Gevindstænger vs bjælkebærer

Hej alle,

Skal lave punktfundamenter til en 50 kvm terrasse hævet 1 meter over jorden.
Planen var 4"×4" monteret i indstøbt bjælkebærer. 
Tænker i stedet at indstøbe M20 gevindstænger, bore ø20 i bunden af 4"×4" stolperne. Herefter anvende firkantskive og dobbelt møtrik.
Nu er der justerings mulighed i DIY søjlebærer/bjælkebærer.

Nogen som har erfaring med dette? 

På forhånd tak.

Mvh Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil få problemer med der ikke er noget "træk styrke", altså vind ind under terrassen vil kunne løfte terrassen fri af dine gevind stænger.

Du kan købe punkt-fundamenter med den funktion integreret i, så har du lidt justerings mulighed (ca. 10cm).

Hvad sker der så, når en orkan får fat under terrassen? så har du et 50m2 sejl der ikke er spændt fast?
Din ide lyder skide smart mht. justering, men måske lidt risky.
Men man kan jo argumentere for, at hvis gevindstængerne stikker 15cm op i stolperne, så bliver det svært for vinden at vride dem alle af, i hvert fald hvis vinden ikke kan presse lige op.

Mvh

Morten

De foreslåede gevindstænger er bedre end stolper der er sat fast på bjælke sko. 
Her får du en langt mere stabil konstruktion. Du skal dog være opmærksom på at skiven og møtrik sikkert skl undersænkes på oversiden. Det vil ligesom Ø 22 (lidt tolerance) svække din bjælke. 
Jeg ville nok gå med M 16. Når det hele er sat sammen vil stabiliteten alligevel være ok. Du skal nok have bjælken monteret sammen med gevindstænger allerede under ud støbning ellers er det ikke nemt at ramme huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg går ud fra at du har lodrette stolper mellem gevindstænger og de vandrette understøtninger / regler til terrassebrædderne.
Vil tro at din ide er god, dog ville jeg støbe ”vindafstivningsbånd” ned ved siden af nogle af dine nevindstænger, så du kan vindsikre din konstruktion.

Søren O
Du kan overveje disse ​Biltema stolpebeslag

Det fikser jeg...
Annonce
Stolpebeslag fra Biltema er alt for små. De vil sammen med den lodrette stolpe danne en "hængsel" da sammen føjningen vil være et meget svagt punkt. Der er gennem gående stålstænger ( gevind) meget bedre 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak til expertpanelt.
Forsøger med i indstøbte gevindstænger.
Laver ligeledes noget forankring efterfølgende just in case i tilfælde af kraftig storm.
Poster nogle billeder når det er færdigt💪
Kunne man ikke bare spænde sådan en fætter her fast på toppen af gevindstangen?
Gevindstang fortsætter lidt op i stolpen og beslaget kan gribe fast om bunden af stolpen så den ikke kan trækkes op / løftes af.

Iøvrigt er der også justerbare søjlesko billigt i Biltema, de kan utvivlsomt også indstøbes men ved ikke hvor højt de skal gå op?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 06-04-2022 15:25:02

Kunne man ikke bare spænde sådan en fætter her fast på toppen af gevindstangen?
Gevindstang fortsætter lidt op i stolpen og beslaget kan gribe fast om bunden af stolpen så den ikke kan trækkes op / løftes af.

Iøvrigt er der også justerbare søjlesko billigt i Biltema, de kan utvivlsomt også indstøbes men ved ikke hvor højt de skal gå op?

/BOFH

Hej BOFH 

Bestemt også en god mulighed😎
Tænker de er gode til de vandrette bjælker. De lodrette "søjler" bore jeg op i bunden. Det giver lidt flere justeringsmuligheder er der ikke er en møtrik i toppen👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også