Tage en elvandvarmer ud af drift?

Jeg har en Metro elvandvarmer monteret i mit værksteds toilet, hvor den giver varmt vand til hanen i håndvasken. Men det viser sig, at jeg stort set aldrig har brug for varmt vand der alligevel. Jeg regner med at den bruger en del strøm på årsbasis, men er dog ikke klar over hvor meget, når jeg nu så sjældent bruger varmt vand dér.

Hvad er den bedste måde at tage den ud af drift på (men lade den sidde) og tager den skade ved at stå uden strøm og eventuelt tom for vand? Rust? Kalk? Eventuelle pakninger der går i stykker?

Måske jeg bare skulle slukke for strømmen og ikke tømme den? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bruger så lidt i tomgangsstrøm at det er ikke noget du vil kunne mærke og se på din elregning , under 50 kr om året , du kan godt slukke for strømmen , men lad være med at tømme den for vand , den tager ikke skade .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Databladet for en metro 30L vandvarmer siger

Årlige elforbrug 534 ( kWh/år )  - uden at angive noget om forbrug - Hvis det er tomgangstabet skal der en god prisaftale til at holde det på 50 Kr.

 

Jeg har lige prøve at regne det igennem igen , med en vandvarmer med en vandtemperatur på ca 55 C og en normal stuetemperatur  22 C så vil det årlige tomgangsforbrug ligge på ca 32 kWh,det ganger man med den lokale el pris .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvorfor ikke bare slukke den og kun tænde for den når du skal bruge varmt vand ? Du skal så lige huske at bruge vandet i beholderen en gang imellem.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
50 kr holder ikke. Forbruget til vedligeholdelsesvarme er kun afhængig af isolationen, vandtemperaturen og rumtemperaturen.

Jeg ved ikke hvordan karl smart har fået det til 32 kWh om året. Det svarer til et gennemsnitsforbrug på 3,6 watt, det lyder lavt. Kurt54 har fundet tallet 534 kWh om året. Det svarer til 60 watt i snit.

Et fyrfadslys giver 30-35 watt. En 30 liter beholder skal være godt isoleret, hvis den skal kunne holde 30 liter vand på 55 C med et enkelt fyrfadslys. Jeg tror at 534 kWh om året er mest rigtigt. Det ville med de gamle elpriser svare til cirka 1300 kr om året.

Man kan bare slukke en varmtvandsbeholder. Man skal blot være opmærksom på at vandet der kommer ud af den varme hane er ikke frisk og ikke bør drikkes.


Gode råd, tak skal i have! Jeg vælger at slukke den 🙂 
Nu er det baseret på en vandvarmer jeg har siddende magen til , den bruger jeg stort set aldrig , den tænder i 15 sekunder 6 gange i døgnet , det såkaldt tomgangsforbrug , så her er regnestykket 6X15 lig 90 sekuner drift i døgnet gange 365 dage lig 32850 sekunder som vi laver om til timer ved at dividere med 3600 det giver rundt regnet 9 timer som vi ganger med effekten 3,6 kw som giver et årligt forbrug på 32 kwh .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis