Kan man vinde hævd over kommunen

Jeg har en støttemur ud mod en mark. Inden støttemuren blev bygget, stod der et hegn der også fungerede som støttemur, det hegn stod der i 25-30år.
Så grunden har gået der i mange år efterhånden. Der er ingen skelpæle og ikke sket nogen niveau regulering.
Da jeg lavede muren fulgte jeg det gamle hegn for at være sikker på ikke at tage mere. Ifølge matrikelkort, så er min støttemur inden for skel.

For et par uger siden var der en ude og måle op, dog uden at sætte nye skelpæle i. I dag blev jeg ringet op af en jurist fra kommunen der hævdede at jeg brugte 7m2 af marken og fordi kommunen havde købt den inden for 2 år, så kunne jeg ikke vinde hævd, så enten skal jeg flytte muren eller købe de 7m2 til en pris omkring 30.000kr.

Kommunen sender en landmåler ud der skal sætte nye skelpæle op, så til den tid ved jeg præcis hvor den går, men hvordan forholder jeg mig nu?
Er det rigtigt man ikke kan vinde hævd fordi det er kommunen der køber jorden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du venter til landmåleren har sat skelpælene. Før kan du ikke vide, om du er kommunens grund eller ej.

fase
Du kan vel osse bare ønske dem tillykke med deres nye grund, endda med støttemur :)

Venlig hilsen
Knud
S. Fabrin skrev den 05-04-2022 16:01:14

Du venter til landmåleren har sat skelpælene. Før kan du ikke vide, om du er kommunens grund eller ej.

 Der skulle selvfølgelig stå: om du er kommunens på grund eller ej. I øvrigt er m2 prisen på knap 4300 kr. vel lige i overkanten og kun beregnet til at skræmme dig.


fase
Du har brugt dit matrikelkort som rettesnor til den nye støttemur. Det er din dokumentation som er retsgyldig. At kommunen senere har købt eller solgt jord er dig uvedkommende. 

Når landmåleren kommer viser du ham dit matrikelkort og beder ham måle ud fra det. Det er set før at også landmålere har anvendt et forkert udgangspunkt. Det har jeg flere eksempler på i vores landsby.

Du har mødt en mavesur kommunal djøffer (du nævnte det selv) der egenhændigt påstår du har brugt kommunens grund. Derfor påhviler bevisbyrden kommunen.

Bed juristen om at fremsende kravet skriftligt. Umiddelbart er det min vurdering at du har gode muligheder for en personalesag om mangelfuld sagsbehandling. 

Husk at jura ikke er en eksakt videnskab.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det sjoveste eksempel på djøfernes tåbeligheder var da en af beboerne i vores landsby hvis hus ligger næsten helt ud til vejen, for en del år siden placerede en række kampesten som værn mod vildfarne biler.

Dem krævede en kommunal djøffer flyttet længere ind på grunden a.h.t. trafiksikkerheden. Hvad djøferen ikke havde taget højde for, var at kommunen ikke ejede arealet, men lejet det siden 1910 da området stadig var et lille landsogn.

Beboren tog henvendelsen ganske roligt. Han opsagde lejemålet, og gav kommunen 14 dage til at hente deres vej. Dagen efter var kampestenene flyttet tilbage hvor beboeren havde placeret dem.    


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan godt vinde hævd, selv om et areal er ejet af en kommune.

De streger du ser på kortet er vejledende og der kan være store afvigelser på matrikelskel fordi de mange gange er digitaliseret ud fra gamle papirkort. Det kan også ses på hækkens placering ift. det tegnede skel ind mod sin nabo til syd.
Hvis der igennem mange år har været en afgrænsning af grunden med fx en hæk, vil man almindeligvis gå ud fra at hækken viser skel og ikke bruge stregerne.

Hvis der er skelpæle er det en anden sag og de vil generelt have meget stor betydning i fastsættelse af skel.

Hvis der ikke er skelpæle skal landmåleren afsætte det. Så skal der laves en skelforretning, hvor landmåler ser på kort, men også på fysiske forhold for at afsætte skel og få det indmålt.
Det er korrekt Kummair: 

Når skellet er sat skal de implicerede parter underskrive et dokument som har gyldighed fremadrettet - men du har ikke pligt til at underskrive hvis du ikke er enig i afgørelsen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for alle svar indtil videre. Er mega frustreret over det, for jeg har ikke den slags penge til ligegyldigheder lige nu og er bange for de nemt kan tromle mig, så beklager hvis det bliver lidt rodet. Jeg får overhovedet ikke sovet når der kommer sådan noget   
 
Prisen han gav var for at lave papirarbejdet, han skal jo have noget at leve af den stakkels mand.

Hans svar omkring hævd var, at hvis kommunen havde købt grunden, så kunne de de første to år tage grunden tilbage, uanset hævd, det har jeg bare ikke kunne finde noget som helst om. Det gamle hegn blev sat ved den første ejers ombygning i 1998, så vi er i hvert fald over de 20 år.

Hvis jeg følger stregerne og måler arealet på matrikelkortet, så får jeg 6m2 mere end det burde være derfor lod jeg støttemuren følge "området" på kortet i stedet for at følge stregen. Så der hvor der er lidt unøjagtigt ved hækken, har jeg fulgt området i stedet for stregen. Hvis jeg måler arealet af den grund jeg har, så er det 629m2 og ifølge BBR er min grund 632m2, så jeg vil mene jeg har holdt mig på den sikre side da jeg lavede muren. Muren følger altså præcis det optegnede område og ikke linjerne, hvis det giver mening.

Hvis jeg viser matrikelkortet til landmåleren, vil han så ikke bare sige det kun er "vejledende" fordi der kan være fejl og hans målinger der er præcise?

Skal jeg bare vente og se hvad der sker eller skal jeg allerede nu kontakte en del af kommunen og kræve hævd, eller er det ikke noget man skal gøre aktivt? Evt. noget dispensation? (Hvilket han godt nok allerede afviste i telefonen)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal vente og se hvad landmåler finder ud af. De har autorisationen, og kan råde dig bedre end den " båtnakke" der vilhave 30000 kr. for papirarbejde. Jeg synes næsten det ligner en svindler. 
Der udover så kan kommunen ikke forlange at du skal hoste op med penge overhovedet. 
Du skal ikke begynde at forkludre sagen ved at lave noget aktivt nu, hvor du end ikke ved noget om .skellets placering.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis