Synker/rawplugs

Hej alle,

Ved der er mange tråde om det men hvad er det bedste måde at gøre ting fast på til letbeton(gasbeton, leca)

Synes jeg bøvler tit med det. 

Karmskruer uden dybel - skal der bores for eller ej 
Træskruer og special dybel? 

Del jeres bedste erfaringer. 
Mvh Stefan 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer dælme an på hvad det er du vil sætte op. 

Sømplugs har for mig fungeret fint til overskabe til køkken. De er betydeligt lettere end normale dyveler, fordi du ikke behøver måle op og jonglere med skabet imens. skab op - Bor for, bank ind, skru fast. 

Træskruer uden dyvel, kan fungere forboret eller direkte, men du får kun et forsøg. 

Normale dyveler - der bruger jeg oftest pensionerede metalbor og ikke betonbor - giver et meget mere rent hul der ikke bliver for stort. Betonbor slår ofte hullet større end dyvelen og hele skidtet får ikke ordentligt fat. 

Hvis alt andet fejler så bruger jeg gasbetondyveler - de er ikke kønne men super effektive. 

Det sværeste for mig, har været at sætte dørkarme op i gasbeton. Det er relativt kraftige skruer tæt på kanten af en mur. Ekspansionen når skruen går i, har i flere tilfælde flækket gasbetonvæggen for mig. Begyndte - foruden at bore i med metalbor, at bore hullet større end dyvelen, fylde hullet med akrylfugemasse. Lade det tørre og så skrue skruen i. Det plejede at holde. 

Mvh Troels
Hej Troels .

Tak for tips . 

Lige netop dørkarme har jeg kæmpet særdeles med og netop flækket gasbetonen (75mm)

Jeg synes heller ikke de bider nok når der ikke er plug. 

Jeg synes gasbeton dyveler er virkelig dyre(er det de propelformet du tænker på?). Har kigget lidt på design af den og kan se ikeas ligner lidt men er væsentligt billigere. 

Det er en god idé at bruge pensioneret metalbor. Kan godt se murbor laver hullet for stort. 

Hvilke sømplugs anvender du?




Jeg bruger ganske almindelige rawlplugs på samme måde som søm plugs. Bore igennem materialet ( hul i beslag eller fransk ophæng) putte plug ind i hullet - skruen i og banke det på plads. Skruen skal drejesind de sidste 15 - 20 mm 
Jeg har haft god erfaring med at sætte 2 plugs efter hinanden. Igen banket igennem hul i bræt eller hvad det er der skal fastgøres. Så skrues skruen ud efter at første plug er banken langt ind og den næste bankes ind. Så får skruen fat i begge plug. 
Ved kritiske huller har jeg brugt polyertan trælim som smøres på plugs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis