Vedhæftet er en lille byggetegning jeg har skriblet sammen, over en tilbygning som jeg skal til at kaste mig ud i. Jeg har tidligere bygget et 50m2 skur i træ, men her er må jeg indrømme at jeg er kommet på udebane. Sokkel arbejdet overlader jeg til en entreprenør, mens opmuring og tag satser jeg lidt selv på at klare.
I den forbindelse har jeg en række spørgsmål til opbygningen af taget, men først lidt "baggrundsinfo":
- Tilbygningen bliver 4,5 meter bred og 8,5 meter lang (=hele husets bredde)
- Opbygning: Porebeton blokke (500mm tykke) og en let tagkonstruktion med metalplader. Afsluttes med pudset facade.
- Nye vægge "skrues" sammen med eksisterende gavl med beslag for hvert skifte.
- Loft i tilbygning føres til kip
Mine spørgsmål:
1: Overliggeren til taget (markeret med blå). Den skal jo spænde ca. 4 meter og bære en hel del tag, og siden vi vil føre loft til kip, bliver det uden understøttelse osv. Nogen ide om dimensioner på sådan en fætter?
2: Montering af overligger (ellerhvaddennuhedder) på eksisterende gavl: Hvordan understøttes den bedst? Prikke hul i ydermuren og lader den hvile på gavlenden? Montere en lodret bærende stolpe på gavlen som går helt ned til soklen? Eller...?
3: Man skal åbenbart bruge gevindjern i mure i gasbeton, men er de nødvendige i denne type byggeri hvor murene 'samles' med eksisterende bygning?
4: Hvordan spændes tagspærrene fast til muren? Er det bla. her gevindstængerne kommer ind?
Håber at høre fra jer, og sig til hvis i mangler mere info :o)