Montering af Tag på gasbeton byggeri

Vedhæftet er en lille byggetegning jeg har skriblet sammen, over en tilbygning som jeg skal til at kaste mig ud i. Jeg har tidligere bygget et 50m2 skur i træ, men her er må jeg indrømme at jeg er kommet på udebane. Sokkel arbejdet overlader jeg til en entreprenør, mens opmuring og tag satser jeg lidt selv på at klare. 
I den forbindelse har jeg en række spørgsmål til opbygningen af taget, men først lidt "baggrundsinfo":

- Tilbygningen bliver 4,5 meter bred og 8,5 meter lang (=hele husets bredde)
- Opbygning: Porebeton blokke (500mm tykke) og en let tagkonstruktion med metalplader. Afsluttes med pudset facade.
- Nye vægge "skrues" sammen med eksisterende gavl med beslag for hvert skifte.
- Loft i tilbygning føres til kip

Mine spørgsmål:
1: Overliggeren til taget (markeret med blå). Den skal jo spænde ca. 4 meter og bære en hel del tag, og siden vi vil føre loft til kip, bliver det uden understøttelse osv. Nogen ide om dimensioner på sådan en fætter?
2: Montering af overligger (ellerhvaddennuhedder) på eksisterende gavl: Hvordan understøttes den bedst? Prikke hul i ydermuren og lader den hvile på gavlenden? Montere en lodret bærende stolpe på gavlen som går helt ned til soklen? Eller...?
3: Man skal åbenbart bruge gevindjern i mure i gasbeton, men er de nødvendige i denne type byggeri hvor murene 'samles' med eksisterende bygning?
4: Hvordan spændes tagspærrene fast til muren? Er det bla. her gevindstængerne kommer ind?

Håber at høre fra jer, og sig til hvis i mangler mere info :o)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Den øverste hedder kip bjælke, men jeg kan ikke dimensionere den. 
Regner du med at den bliver synlig under isolering / loft. Hvis du skal have 30-40 cm isolering så bliver den næppe synlig. 
2. Hvis du har muret gavl så kan den ligge af på denne. Er det kun enkelt stens mur ville jeg yderligere have en stolpe på indersiden der hviler ned på hulmuren. Hvis dine gasbeton blokke går helt til kip, kan du lægge af på den inderste ca. 20 cm af dem. 
3. Du kan bruge gevindjern, men der er også andre systemer med hul bånd o.s.v. Gevindstænger er ret irriterende at have med op i hele længder. Det er ikek så nemt at få huller i alle blokke til at passe med skiftegang m.m. 
Du kan lade din gevindstand nede fra sokkel ende i f.eks. 10 cm højde. Vær god ved gevind med afdækning så det ikke bliver ødelagt eller smudset til med beton o.s.v. Første skifte på muren skal så have et lille hul som repareres til slut. Når du så har muret op laver du en rille i muren hele vejen op og forlænger gevindstanf med denne.
4. Så lægger du et rejse bræt oven på muren. Det kan være 45 x 95 reglar Gevindstang holder denne bræt på plads men du kan yderligere give den nogle skruer den i øverste skifte. 
Nu er der en perfekt flade at fastgøre spær på. De kan fastgøres med skruer der går skråt ned fra begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for de fine svar ev elmand - du er da en sand fontæne af nyttig viden   
Mht. 1 -kip bjælken- så finder jeg lige nogen der kan hjælpe med at beregne dimensioner på den.
Mht. 3 - rigtig god ide med kun at lade en lille stump stikke op, og så save en rille hele vejen op når alle blokke er lagt. Det må jeg prøve at aftale med ham der bygger soklen.
Mht. 4 så havde jeg også den i tankerne - ku bare ikke få mig selv til at tro at det ku være så nemt   

Mht 2 - så har vi en dobbelt muret gavl med hulmur - vil du mene at kip bjælken skal ind og hvile på begge - eller vil det være nok at lade den hvile på ydermuren?

Jeg vil bestemt mene at det er nok at lade den lige af på ydermuren. Det kan sagtens klare trykket nedad.
Når jeg er lidt forbeholden ved enkelt stens mur så er det på grund af stabilitet. Men ved dobbelt mur hænger det jo sammen med murbindere så det er mere stabilt.
tak for roserne, men du skal huske på at jeg kun giver min erfaring videre ud fra de oplysninger du beskriver og det er helt uden ansvar. Håber det kan lede dig på vej men du må søge viden andre steder også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ikke desto mindre skal du have mange tak for svarene   - man kan komme langt med lidt råd og sund fornuft, men man skal også vide hvornår man skal overlade det til nogen som rent faktisk ved noget om det - eks. dimensioner på en kip bjælke   . 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis