Isolering af væg

Hej,

Jeg har en bolig hvor der er en uisoleret væg uden hulmur imellem beboelsesrum og et uisoleret fyrrum (en bredde mursten) - den står som en stor og larmende ting i energirapporten, og det vil jeg godt have gjort noget ved.

Da jeg allerede har bygget en biograf i rummet der støder op til fyrrummet, så vil jeg gerne have isoleret på siden på fyrrummet, dvs. på den kolde side.

Energirapporten anbefaler 200 mm - jeg tænker at jeg vil opbygge et skelet af 10 cm. reglar, 10 cm. fra vægen, og så smide bats ind i, og beklæde udenpå med gips.

Jeg har dog et par spørgsmål:

- Hvor skal jeg etablere dampspærre? Det skal vel være på en varme side, så skal jeg starte med at knalde en dampspærre op på den eksisterende væg, eller kan dampspærre undlades?

- Er almindelige gipsplader ok, eller skal jeg bruge vådrumsgips? Jeg tænker at gipsen sidder i det uisolerede rum, omend der ikke er frost, og nok ikke bliver minusgrader derinde, så længe fyret står der.

- Der er en stikkontakt og lyskontakt pt. trukket udvendigt på vægen, som selvfølgelig skal med ud, ville I trække et tomrør, og lade elektrikeren trække et nyt kabel op på loftet?

Tak for hjælpen :-)

Mvh

Brian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du isolerer på den kolde side af muren, behøver du ingen dampspærre, en murstensmur vil gælde for denne. Der er vel heller ikke helt koldt i fyrrummet? Hvis det aldrig er koldere end 10-15 grader på modsatte side, skal du ikke bruge dampspærre.

Elektronikteknikeren
Det er super - så sparer jeg dampspærren.

Det undrer mig noget at min energirapport anbefaler 200 mm isolering, og alle guider jeg har set med indvendig isolering, som det her nok nærmest svarer til ud fra den måde jeg skal opbygge det arbejder med 100 mm.

Er der noget væsentligt at hente med 200 mm. frem for 100 mm. eller er det overkill?
Du laver faktisk en udvendig isolering. Altså isolering på den kolde side af muren.
Når man laver indvendig isolering så bliver ydermuren koldere end den var før, det kan give grobund for svampe og det kan frost skade mursten fordi de ikke holdes så varme. Men det er ikke tilfældet hos dig.
100 mm giver nok de 75-80 % forbedring

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
200 mm isolerer bedre end 100 mm. Hvis det ud til et frostfrit rum, vil være minimalt hvad det har af betydning med 100 mm ekstra. Har du tænkt på muligheden for at isolere dit fyrrum i stedet? Ofte giver fyr noget overskudsvarme, så det ville det give mening at isolere, så varmen blev i huset.
Det har jeg overvejet, men jeg har i så fald både en stalddør, og en skydedør til garagerne der skal skiftes, så det bliver nok en større udskrivning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis