Robotplæneklipper over fliser til halvtag

Kan man få en robotplæneklipper til at køre 5 meter over 5 cm betonfliser, og gå i pit, når den er færdig med græsslåningen?

Problemet er, at det passer elendigt med pit station ude på græsplænen. Så min ide var, om man kunne lægge "følge tråden" ned under fliserne?

Mvh. Christian M
 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man ved de fleste. 
Der er nogle modeller hvor robotten skal følge kanttråden og på den måde finde lade station. Så der kan det blive svært. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-04-2022 22:56:11

Det kan man ved de fleste. 
Der er nogle modeller hvor robotten skal følge kanttråden og på den måde finde lade station. Så der kan det blive svært. 

 Okay troede alle skulle følge en tråd. Men det skal de ikke? Hvordan finder den så over til ladestationen ?


Mvh. Christian M
 

Jeg kender kun enkelte systemer. Den billige som jeg har set følger rundt med kanttråd, og denne skal så gå ind under midten af ladestation, som står på langs af kanttråd. På den måde rammer den på et tidspunkt i mål.
Jeg har også set husquarna og der står ladeboks på tværs af kanttråd, så det et et andet system. Her lægges en ledetråd på tværs af plænen. Denne tilsluttes kanttråden længst væk og ladestation i den anden ende. Ligeledes skal kanttråd tilsluttes ladestation. 
Det bevirker at du skal have ledetråd under fliser men også en " gang" imellem de 2 kanttråde så maskinen kan finde vej væk fra ladestation igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en Gardena Sileno Life, som udover kanttråden også bruger et guidekabel. Den følger guidekablet ud og hjem og gennem smalle passager eller flisegange fra ét område til et andet. Den vil kunne dét du efterspørger.

Du skriver "5 meter over 5 cm betonflise". Er de 5 cm ment som tykkelsen på fliserne eller er der 5 cm højdeforskel. Hvis det er tykkelsen, kan du sagtens placerer kablerne under fliserne, men 5 cm. forhøjning kan den ikke klare.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 04-04-2022 12:57:52

Jeg har en Gardena Sileno Life, som udover kanttråden også bruger et guidekabel. Den følger guidekablet ud og hjem og gennem smalle passager eller flisegange fra ét område til et andet. Den vil kunne dét du efterspørger.

Du skriver "5 meter over 5 cm betonflise". Er de 5 cm ment som tykkelsen på fliserne eller er der 5 cm højdeforskel. Hvis det er tykkelsen, kan du sagtens placerer kablerne under fliserne, men 5 cm. forhøjning kan den ikke klare.

 Mener 5 cm tykke betonfliser :) Lyder super. Det gør det mere smart i forhold til pit stedet 


Mvh. Christian M
 

Annonce
Du behøver ikke at lægge den under fliserne, hvis der er plads til tråden imellem fugerne.

Jeg vil helt klart anbefale at lægge den under fliserne. Det har jeg selv gjort. Så undgår man at ødelægge det, når man en dag fjerner ukrudt i fugerne og har glemt alt om kablet.

Mvh. AllanE
Jeg er igang med at lægge tråd til en Bosch Indigo s+ 500, og ville egentlig også helst have haft Ladestationen på et fliseområdet men opgav, da det er ca 7 meter fliser, og jeg kunne ikke lige regne ud hvordan jeg skulle få robotten til at køre så langt i lige linie uden at den opfatter fliseområdet som en del plænen. ( Og kører rundt og slår området med fliserne)
Men kan det lade sig gøre ?
Jeg kender ikke Bosch Indigo, men på Gardena'en kan man indstille hvor mange meter den skal køre væk fra ladestationen (via guidekablet) før den skal begynde at slå græs. Min er sat til at køre, så den lige akkurat kommer fri af fliserne.

Mvh. AllanE
Jeg må lige tjekke manualen... tak for tippet
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis