Er der nogen der har erfaring med varmebehandling af borebilleangreb (borebillelarver)?
Jeg er ved at istandsætte en lejlighed fra 1939. Jeg fjernede en væg, der var udført traditionelt med lodret og vandret træ, tagrør, puds mv. Noget af træet var af en flot kraftig dimension, og jeg genbrugte det som et synligt element, nærmest en slags stolpe (se foto). Der var nogle borebillehuller i træet, dem fyldte jeg med træfiller. Jeg troede det drejede sig om et gammelt angreb, men nu er der kommet et nyt hul, så der er nok stadig gang i dem. Da jeg har træet som et synligt dekorative element, vil jeg nødig gøre noget, der ødelægger udseendet af træet. Jeg har læst om boracol - og om varmebehandling.
Er der nogen, der har erfaring med dette? Giver en boracol-behandling nogen spor / ændringer i træets udseende?
Jeg kan kun komme til at behandle træet på 3 sider. Den fjerde side er skjult, ind mod væggen.
jeg har egentligt tænkt at forsøge med varmebehandling med en varmepistol. Jeg har læst at opvarmning til 55 grader slår larverne ihjel. Er der nogen, der har erfaring med dette?
På forhånd tak for hjælpen.
Foto: Den lodrette planke til venstre er problemet. På den modsatte væg har jeg tilsvarende planker.