HSS kernebor og M14 gevindbakke

Jeg har et rør som jeg skal lave step-down på, før jeg så skal dreje et udvendigt gevindt.
Desværre har jeg ikke adgang til en drejebænk.

Jeg har set en video, hvor der bruges et HSS kernebor til formålet. Det er denne type:
https://www.primusdanmark.dk/kernebor/3557-kernebor-hss-22-mm-weldon.html
Videoen, hvis man er nysgerrig: https://m.youtube.com/watch?v=2bDAPbibMbU 

Jeg skal dreje et M14x1 udvendigt gevind og skal derfor finde et kernebor med en indvendig diameter på 14 mm.

1) Er der nogen der ejer eller kender denne type bor, der kan svare på, hvilken Ø der skal vælges, for at få 14 mm. indvendigt?

2) … og er det 14 mm. indvendigt der er det rette? Eller skal det hellere være eks. 15 mm eller 13.5 mm., når der skal bruges en M14 gevindbakke?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan slibe røret på en bænksliber ved at dreje den meget rundt samtidig, Så måler man med skydelære hvor langt man er kommet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Diameteren skal være så tæt på ø14mm som muligt, når stigningen kun er 1 skal det passe rimeligt.
Kender du ikke en der har en drejebænk, det ville jo være det nemmeste, og mest nøjagtige.

Kernebor er det jo den udvendige diameter der regnes i, så du må ud at måle hvis du vælger den læsning


Vi prøver igen, i morgen --
Kender desværre ingen med drejebænk og de maskinværksteder jeg har talt med, gider ikke opgaven - tænker den er for lille.

Båndsliber modellen tror jeg ikke på. Det er vigtigt med centreringen.

 

Jeg tror at du forveksler kernebor og propbor. Propbor bruges til at lave træpropper til at skjule skruehoveder og det lyder lidt som den funktion du ønsker, men jeg har svært ved at forestille mig, at det kan styres, uden en drejebænk. Hvis du kan sætte en tap i røret, som kan bruges til en borepatron, kan du rundslibe det ned, med en boremaskine på bænksliberen. Hvis du forsøger dette, skal rør og slibesten køre i hver sin retning. Hvis du står foran bænksliberen og bruger venstre sten, skal boremaskinen køre højre om.
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Johnny cnc skrev den 06-04-2022 20:39:26

Jeg tror at du forveksler kernebor og propbor. Propbor bruges til at lave træpropper til at skjule skruehoveder og jeg har svært ved at forestille mig, at det kan styres, uden en drejebænk. Hvis du kan sætte en tap i røret, som kan bruges til en borepatron, kan du rundslibe det ned, med en boremaskine på bænksliberen. Hvis du forsøger dette, skal rør og slibesten køre i hver sin retning.
Hilsen Johnny 

 Tak for svar - men forveksler ikke noget :-) Propbor har jeg, de fungerer bedst i en søjleboremaskine og ja, det er til træ.

Det er kernebor til metaller jeg snakker om. Du kan jo kigge på linket i videoen.

 

Annonce
Beklager, jeg så ikke videoen først. Så er spørgsmålet om du kan få sådan et med 14mm indvendigt hul, men hvis du kan, skal der helt sikkert først laves et fang eller en rejfning, for at styre kerneboret, men det er vigtigt ikke at køre ret hurtigt, ellers flaprer det hele og diameteren ender med at blive for lille 



Johnny cnc
Undskyld. Jeg har vist været helt væk, men nu har jeg også set dit link til Primus Danmark og der er jo alle mål på kernebor. Min erfaring med relativt brede vandrette skær er, at jo bredere skæret er, jo mere vil det skride sidelæns og derved mindske dit diametermål, så hvis du vil ofre penge på to kernebor, tror jeg det kan lade sig gøre, hvis du kører med et 15mm først, som skrub og herefter 14mm, så er tværbelastningen ikke så stor og så kommer diameteren nok til at passe. Undskyld jeg var lidt langsom i optrækket 

Johnny cnc
Jeg har et sæt kernebor, den som er ø22 mm udvendig, måler 14 mm indvendig, men om det er standard for kernebor ved jeg ikke.
Jeg købte sættet her link
Men det vil jo kræve at du har en holder til din boremaskine hvor kerneboret kan monteres i, samt en styredorn der kan gå inden i røret, akkurat som i den video de linker til.




Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fandt ud af at det fra Primus Danmark er 13.5 mm. indvendigt.
Fein laver nogle der hedder Nova, og deres 21 mm. er 14.0 mm. indvendigt - så det blev valget.

Holder har jeg styr på, det lykkedes at finde en i Tyskland med 13 mm. lige slagt og 3/4” Weldon top. Ellers ville jeg selv have lavet en holder ud af en 19 mm. top :-)

Jeg vil lige overveje som du foreslår Johnny, at køre med en større Ø først.
Det er et 19 mm. rør, så der skal 5 mm. af. En 23 mm. og så 21 mm. efterfølgende vil nok være lettere at styre - selvom jeg har bestilt centerpin med og diameteren tilfældigvis passer :-)

 

Håber det lykkes for dig, for det er nok den mest alternative måde at løse opgaven på,  uden drejebænk /fræsemaskine. Hvis det skal laves i frihånd, kan en hjælp være at lime en libelle på din boremaskine, for hvis man skal trykke hårdt, mister man ofte lidt fokus på vinkelretheden. 

Johnny cnc
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis