Kære alle,
Beklager på forhånd hvis mit problem er elementært. Jeg har begrænset erfaring med el, som alt sammen stammer fra nybyggerier. Nu er jeg i midlertidig flyttet i en bolig fra 60'erne og er efter nogle uger begyndt at savne lys om aftenen. På den anledning er jeg gået i krig med et gammelt loftudtag, som ikke ligner noget, jeg har set før. Jeg har forsøgt at lede på denne side efter hjælp til tilsvarende gammelt loftudtag, men synes ikke at kunne finde noget der ligner.
Er der mon en venlig sjæl, som kan guide mig?
Som sagt drejer det sig om et ældre loftudtag fra 60erne (se vedhæftede billeder). Når jeg løsner udtaget for at se bagvedliggende ledninger finder jeg farverne rød, gul og hvid(??). Ingen blå. Det ser for mig ud som om, at de to røde ledninger begge er dem, som leder ned til stederne, hvor jeg vil montere lampeledningen i udtaget (beklager den manglende terminologi, håber det giver mening til trods). Dertil har jeg ikke kunne finde makering fase og nul i udtaget?
Mit sprøgsmål er derfor: Hvordan dæææælan regner jeg ud hvor henholdsvis den blå og røde ledning i min lampe skal monteres?
Bedste hilsner, Mette