Montering af lampe i gammelt loftudtag

Kære alle,

Beklager på forhånd hvis mit problem er elementært. Jeg har begrænset erfaring med el, som alt sammen stammer fra nybyggerier. Nu er jeg i midlertidig flyttet i en bolig fra 60'erne og er efter nogle uger begyndt at savne lys om aftenen. På den anledning er jeg gået i krig med et gammelt loftudtag, som ikke ligner noget, jeg har set før. Jeg har forsøgt at lede på denne side efter hjælp til tilsvarende gammelt loftudtag, men synes ikke at kunne finde noget der ligner. 

Er der mon en venlig sjæl, som kan guide mig?

Som sagt drejer det sig om et ældre loftudtag fra 60erne (se vedhæftede billeder). Når jeg løsner udtaget for at se bagvedliggende ledninger finder jeg farverne rød, gul og hvid(??). Ingen blå. Det ser for mig ud som om, at de to røde ledninger begge er dem, som leder ned til stederne, hvor jeg vil montere lampeledningen i udtaget (beklager den manglende terminologi, håber det giver mening til trods). Dertil har jeg ikke kunne finde makering fase og nul i udtaget? 

Mit sprøgsmål er derfor: Hvordan dæææælan regner jeg ud hvor henholdsvis den blå og røde ledning i min lampe skal monteres?

Bedste hilsner, Mette 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart
karl smart
1947 2600/2700
Det er noget  hjemmelavet noget , men prøv gul og rød , hvid burde være fasen , den skal du ikke bruge .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
S. Fabrin
S. Fabrin
13752 4400
Den røde fra din lampe skal i klemmen, hvor den røde fra installationen er. Så er der en klemme med hvide og en klemme med gule ledninger. Bag ved ser det ud som om der et par ledninger mere. Det kunne være nullen. Hvis du kradser malingen af, kan du sikkert se et M og et N. Det er de to, du skal bruge til din lampe. Blå i N og den anden i M.

fase
ev elmand
ev elmand
21461 7480
Hvis du kigger forfra så er der vel kun skruer i de 2 af dem. Jeg ser ingen skruer i den der vender opad på billede 1
Så det er de 2 du skal bruge. Og din lampe lyser ligegodt uanset hvilken farve der kommer hvor hen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tvangsblander hvor stor?
    Lav-Hus (læst 187 gange)
  2. Små tagrender søges
    Lav-Hus (læst 160 gange)
  3. instalation til et lade stil cee stik
    Belysning (læst 744 gange)
  4. Støbning af fundament til terrasse
    Lav-Have (læst 751 gange)
  5. Dimension på installationskabel?
    Lav-Hus (læst 4108 gange)
  6. Komfur problem med 380v
    Hårde hvidevarer (læst 453 gange)
  7. Gulvvarme på konstant - hvordan lukker jeg? (hjælp)
    Fyr og opvarmning (læst 212 gange)
  8. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 25080 gange)
  9. Fugefræser på vinkelsliber til kabelspor i mur ?
    Lav-Hus (læst 501 gange)
  10. Gerigter løsning med for stor afstand
    Lav-Hus (læst 269 gange)
Foreslået video

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også