Vådrumsplader i gammelt muret badeværelse

Hejsa,

Jeg har kastet mig ud i at renovere badeværelset i en gammel lejlighed fra 1950erne. Jeg har strippet de gamle vægge og gulvet for fliser (se vedhæftet billede).
Jeg skal have rettet de gamle vægge op, derfor tog jeg i et byggemarked, hvor de foreslog jeg rettede væggene op med vådrumsplader (væggene er meget ujævne).
Det lød som en god ide, så jeg kom hjem med plader og montage skiver (små metal skiver med hul i midten).

Jeg gik selvfølgelig på YouTube for at lære om processen og der kunne jeg se de bruger metal dyvler i stedet for skruer og montageskiver

Midt spørgsmål er så: har de solgt mig noget forkert?

Er der nogen der har erfaring med sådanne plader der kan give en vejledning?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for nogle plader du har købt? Er det wediplader eller jackonplader? Disse kan også skrues, det er blot to forskellige måder at montere dem på.

Normalt pudser man blot en væg som den viste op, så den bliver glat.

Husk i øvrigt at de sjældent er eksperter i byggemarkedet, man kan hurtigt blive rådet til noget, der giver dem et bedre salg, så søg din information før du går på indkøb.

Elektronikteknikeren
Velkommen på lds.
De vægge ser rigtig fine ud og er lige parat til at blive pudset op med mørtel og cement.   
Vend tilbage hvis det er den vej du ønsker så kan du få lidt vejledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak, og tak for de hurtige svar.

Pladerne hedder astrotherm uni og er vidst meget lig pladerne fra wedi eller jackon.

Det lyder dog på jer som om jeg ikke er kommet afsted med noget forkert
Det lyder dog på jer som om jeg ikke er kommet afsted med noget forkert 
Det er da vist en fri fortolkning. Begge svar anbefaler pudsning med mørtel som det første. 
De plader er beregnet til efterisolering, og fylder derfor noget i tykkelse ( fra 20 mm ) Efterisolering er helt overflødig på de vægge som vender imod andre rum. 
Bruger du pladerne så skal du have vådrums tape op i alle hjørner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand,

Det lød på gregeren at man godt kan sætte pladerne op med skruer (og plugs går jeg ud fra) på murstens væggen. Men sig dog endelig til hvis jeg tager fejl
Det lød på gregeren til at puds ville være oplagt til dine vægge. Samtidig svarede han på at dine plader sagtens kan monteres med skruer (husk dyvler) men at produktet, som en samlet løsning, ikke nødvendigvis er det rigtige til dit rum.

Som elmand skriver, så mister du noget af rummets bredde, grundet planens tykkelse. Hvis væggene er ydervægge, er det fint at bruge pladerne, da de isolerer. De skal også have en gang fliselim på bagsiden, når de sættes op. Du kan følge manualen fra wedi, da pladerne er en kopi af disse.

Hvis det ikke er en ydermur, skal du blot pudse væggen plan, og vådrumssikre samtidig med det øvrige badeværelse.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis