Stikkontakt til vandvarmer

Hej
Tjah, den har nok set bedre dage og er lidt mør. Det er en vandvarmer der er tilsluttet. Skal der bruges særligt materiel til udskiftning eller kan man bruge alm. afbryder i underlag? Er der nogen særlig grund til, at man har lavet det med en afbryder på den måde?
Det er ikke hos mig selv, skal det lige nævnes.

Vh Anders

Vh Anders
Hej Tjah, den har nok set bedre dage og er lidt... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Uden at være elektriker mener jeg at hvis din vandvarmer er tilsluttet 2 faser som f.eks. METRO tit er SKAL der være en 2 polet afbryder så begge faser bliver afbrudt !

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 04-04-2022 15:56:09

Hej
Uden at være elektriker mener jeg at hvis din vandvarmer er tilsluttet 2 faser som f.eks. METRO tit er SKAL der være en 2 polet afbryder så begge faser bliver afbrudt !

Er der tilfældigvis en elektriker der kan byde ind med det?

Hvordan kan man se i afbryderen om det er monteret med 230 eller 400v? Så vidt jeg kan de på vejledningen, så er det samme tilledning der bruges, men “Ved tilslutning til 230V~ skal blå leder tilsluttes til nul.”
Jeg har vedhæftet snip fra vejledningen.

Vh Anders
Det er helt umuligt ud fra billedet at afgøre om vandvarmeren er tilsluttet fase og nu (230V)l eller to faser (400V). Det kræver enten en måling af spændingen eller adgang til kablets tilslutning i gruppeafbryderen. Der er er dog den mulighed at se på antallet af ledninger i afbryderen. Er der kun to ledninger, er tilslutningen med næsten 100% sikkerhed fase og nul (230V). Et varmelegeme beregnet til 400V vil altid kunne tilsluttes 230V med den virkning, at effekten bliver nedsat til en tredjedel.

fase
Det at effekten er lavere betyder blot at det tager 3 gange så længe at varme vandet op. Så 1/3 effekt i 3 gange tiden giver samme forbrug når du tænker på Kwh eller kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis