Forskalling - ser dette fornuftigt ud?

Hej

Jeg skal snart opsætte dampspærre og derefter forskalling. Det har jeg ikke prøvet før, så vil lige høre om min plan ser ok ud.
Mit loft ser således ud.
Der er ca. 1 meter mellem spærene, som går på tværs af rummet. Jeg har tænkt mig at montere 22*100 mm forskallingsbrædder på langs af rummet og de bliver så boret op i spærene. Der vil være ca. 45 cm mellem hvert forskallingsbræt. Herefter vil jeg montere 1 lag fibergips i disse forskallingsbrædder. Lyder det fornuftigt?
Jeg vil opsætte indbygningsspots i loftet. De har en højde på ca, 6 cm. Min forskalling + gips giver mig kun ca. 4 cm. Men man kan vel godt skubbe spotsne lidt op i isoleringen, hvis bare man har sørget for at dampspærren poser lidt, ikke?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke risiko for at forskallingen begynder at hænge, når den er sat op i spær med en meters afstand imellem, vel. Ellers kunne jeg montere taglægter på langs af rummet og så forskallingen på tværs. Såsom det her.

Hvis du kan undvære de få mm i loftshøjde så er taglægter lidt højere.
Selv om spots godt kan skubbe lidt på dampspærre så skal man også hav driver skubbet op igennem hullet hvis man vælger spots direkte til 230 V 
Det er korrekt at fibergips kræver forskalling kr. 30 cm når det er vandret op under loft. Jeg synes den første tegning viser lidt asymmetrisk afstand imellem forskalling Er det med vilje. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Så bruger jeg lægter på langs, som forskalling. Så vidt jeg ved må man ikke skrue i spartelkanterne, så skal jeg ikke bruge nogle rimelig brede lægter fotr at være sikker på at jeg kan ramme på begge sider af spartelkanterne på de tilstødende kanter?
F,eks. kunne jeg bruge 47*100 mm reglar. Er det et fint valg?

Ifølge fermacell må man godt have 45 cm afstand mellem forskallingen, hvis man bruger 12,5 mm fibergips.

Annonce
Du kunne bruge fibergips med retkant og lime samlinger. Der findes speciel limpistol til det formål. 
På fermacel montage vejledning vises skruer i spartel kant. Alt andet ville være ulogisk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-03-2022 20:08:54

Hvis du kan undvære de få mm i loftshøjde så er taglægter lidt højere.
Selv om spots godt kan skubbe lidt på dampspærre så skal man også hav driver skubbet op igennem hullet hvis man vælger spots direkte til 230 V 
Det er korrekt at fibergips kræver forskalling kr. 30 cm når det er vandret op under loft. Jeg synes den første tegning viser lidt asymmetrisk afstand imellem forskalling Er det med vilje. 

 Jeg forsøgte at sætte forskallingen op, så det passer med 1 bræt i midten af hver plader, samt 1 i hver side af gipspladen. For gipspladen skal vel fastgøres med skruer helt ude i kanten af pladen eller er den stiv nok til at den bare skal have skruer for hver 30 cm på langs, uanset hvor langt fra kanten det er?

ev elmand skrev den 31-03-2022 20:16:45

Du kunne bruge fibergips med retkant og lime samlinger. Der findes speciel limpistol til det formål. 
På fermacel montage vejledning vises skruer i spartel kant. Alt andet ville være ulogisk.

 Så jeg må godt montere pladerne i spartelkanterne? Altså sådan her.


Nå ja. Kan se at jeg godt må montere i spartelkanterne. Så vælger lægter på langs. 
Ville I vælge T1 taglægter 38*73 mm eller reglar 47*100 mm?

Prisen er næsten den samme.


humseper skrev den 31-03-2022 20:18:54

Jeg forsøgte at sætte forskallingen op, så det passer med 1 bræt i midten af hver plader, samt 1 i hver side af gipspladen. For gipspladen skal vel fastgøres med skruer helt ude i kanten af pladen eller er den stiv nok til at den bare skal have skruer for hver 30 cm på langs, uanset hvor langt fra kanten det er?

 Fermacell skriver 20 cm mellem skruerne, hvis du bruger Fermacell skruer og træforskalling. Og som du skriver, skal der bare være 45 cm mellem forskallingsbrædderne, ikke 30 (ved en 12,5 cm plade). 

Husk at planlægge hvor du vil have spots. Jeg har lige flyttet et forskallingsbræt 10 cm, fordi jeg ikke havde besluttet placeringen af spots først   Heldigvis havde jeg ikke limet pladerne endnu.

Og: Jeg har købt LED spots med en højde på 33 mm (Nordtronic). Driveren er kun ca. 2 cm, så det passer med højden på et forskallingsbræt, som jeg har jeg brugt.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også