Lunkent vand trods kæmpe effekt på veksler

De fleste haner i huset kan vi tappe rigeligt varmt vand fra og når vi gør er returen 35 grader. Men i badeværelset, som ligger længst fra veksleren, bliver vandet kun halvlunkent. Imidlertid er returen 15 grader og fjernvarmemåleren viser en effekt på 45 kW. Der burde altså være mere end rigelig effekt til at varme vandet op, men det sker ikke.

Pga. den meget lave returtemperatur har jeg en idé om, der på én eller anden måde bliver blandet koldt vand i fjernvarmevandet i veksleren, så den ikke fungerer.

Nogle idéer?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad siger din vandmåler? Viser den forbrug når i ikke bruger vand?

Søren O
Så er der ikke umiddelbart noget der tyder på “hul” i varmeveksleren.
En mulighed kunne være defekt kontraventil i et termotatblandingsbatteri.
Prøv at åbne for det varme vand I badeværelset. Derefter skal du prøve at føle temperaturen på tilgangene på dine øvrige termostatblandingsbattrier. Hvis et af dine blandingsbatterier bliver varme kan fejlen være der.

Søren O
Søren O skrev den 30-03-2022 21:37:31

Så er der ikke umiddelbart noget der tyder på “hul” i varmeveksleren.
En mulighed kunne være defekt kontraventil i et termotatblandingsbatteri.
Prøv at åbne for det varme vand I badeværelset. Derefter skal du prøve at føle temperaturen på tilgangene på dine øvrige termostatblandingsbattrier. Hvis et af dine blandingsbatterier bliver varme kan fejlen være der.

 Vi har så vidt jeg ved ingen termostatblandingsbatterier. Det hele er Vola med kartouche. 


Når der kan tappes varmt vand andre steder i huset, tror jeg ikke der er fejl ved varmeveksleren.
Hvis du kun åbner for det varme vand i badeværelset, er der så fuld tryk påvandet?

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 30-03-2022 22:01:21

Når der kan tappes varmt vand andre steder i huset, tror jeg ikke der er fejl ved varmeveksleren.
Hvis du kun åbner for det varme vand i badeværelset, er der så fuld tryk påvandet?

Ja.

Jeg hæfter mig ved forskellen på afkølingen af fjernvarmevandet som tidligere beskrevet. Er det overhovedet muligt at afkøle 60 -> 15 grader?
Ja det er mulig5 at køle fjernvarmevandet helt ned til 15o hvis gennemstrømningen i veksleren er tilpas langsom og dit kolde vand er “meget” kold (måske 5-8o).

Søren O
Jeg synes det lyder sandsynligt, at der bliver trukket koldt vand ind et sted.
Jeg havde tilsvarende problem for nogle uger siden: Lunkent vand i badet. Problemet stammede fra indbygningsarmaturet i husets andet badeværelse. Det var ikke færdigmonteret, så der var direkte forbindelse fra varm til kold. Så jo mere jeg skruede op for det varme vand, jo mere koldt vand blev der blandet i. VVS'eren afbrød varmvandstilførslen til dét armatur, hvilket løste problemet. Så problemet kan godt stamme fra et andet rum i huset.

Mvh. AllanE
Søren O skrev den 31-03-2022 08:46:47

Ja det er mulig5 at køle fjernvarmevandet helt ned til 15o hvis gennemstrømningen i veksleren er tilpas langsom og dit kolde vand er “meget” kold (måske 5-8o).

Det er bare påfaldende, at der afkøles til en højere temperatur når der tappes varmt i de øvrige rum.

AllanE skrev den 31-03-2022 09:01:36

Jeg synes det lyder sandsynligt, at der bliver trukket koldt vand ind et sted.
Jeg havde tilsvarende problem for nogle uger siden: Lunkent vand i badet. Problemet stammede fra indbygningsarmaturet i husets andet badeværelse. Det var ikke færdigmonteret, så der var direkte forbindelse fra varm til kold. Så jo mere jeg skruede op for det varme vand, jo mere koldt vand blev der blandet i. VVS'eren afbrød varmvandstilførslen til dét armatur, hvilket løste problemet. Så problemet kan godt stamme fra et andet rum i huset.

Problemet var kun i badet? Jeg undrer mig nemlig over, at vi fint kan tappe varmt vand i alle andre rum end badeværelset.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis