Lunkent vand trods kæmpe effekt på veksler

De fleste haner i huset kan vi tappe rigeligt varmt vand fra og når vi gør er returen 35 grader. Men i badeværelset, som ligger længst fra veksleren, bliver vandet kun halvlunkent. Imidlertid er returen 15 grader og fjernvarmemåleren viser en effekt på 45 kW. Der burde altså være mere end rigelig effekt til at varme vandet op, men det sker ikke.

Pga. den meget lave returtemperatur har jeg en idé om, der på én eller anden måde bliver blandet koldt vand i fjernvarmevandet i veksleren, så den ikke fungerer.

Nogle idéer?
De fleste haner i huset kan vi tappe rigeligt... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt sikker, fordi jeg opdagede det ret hurtigt efter VVS'eren havde været der og han kom igen hurtigt og lukkede varmvandtilførslen.

Mvh. AllanE
En ting, der undrer mig meget, er, at energiregnskabet ikke går op.

Når jeg skruer helt op for én af de lunkne haner viser fjernvarmemåleren ca. 800 L/t og en afkøling på 45 grader, hvilket er ca. 40 kW (hvilket måleren også viser). 

Vandet der kommer ud er vel max 30 grader og ved 16 L/min og en opvarmning fra 8 grader (gæt) er det ca. 25 kW. Der mangler altså varme for 15 kW.

Det kan forklares med, at der bliver blandet koldt vand i efter veksleren, hvis flowet ud af hanen er større end de 16 L/min. Det lader dog ikke til, der kommer ekstra meget vand ud af de lunkne haner.

Din "lunkent vand" på "max 30 grader" er din subjektive observation på vandet ude ved hanen.
Men det du skal have med for at kunne tage de videnskabelige beregninger i brug og lave nøjagtige tal, er hvad er temperaturen lige efter din vand varmer og lige før din vandvarmer.
Før vandet når frem til dit badeværelse, så skal det varme X antal meter rør, og muligvis også beton op, og så kan 50kW pludseligt være småting, især pga. jo mindre differens temperatur, jo langsommere afgives energi til omgivelserne.

Du skal lade hele anlægget "køle af" først.
Herefter går du ud til "problem barnet", åbner for det varme vand i 5 minutter, kun det varme vand.
Så mærker du på tilgangs rørene på denne hane, om det kolde rør er blevet koldere pga. tilførsel af koldt vand.
Hvis ikke, går du til dine andre vandhaner/armaturer, og tjekker om der er blevet varmt eller koldt på tilførslen helt oppe ved hanen. Finder du dét er tilfældet, så har du fundet den hane der blander koldt vand i dit varme vand, og denne hane skal have repareret indmaden.

Kan du stadigvæk ikke fremprovokerer udfordringen, så lukker du ALLE lokale isolerings ventiler til koldt vand på de andre vandhaner, undtagen den med lunkent vand. (køkken, bad, bryggers, udekøkken, ALLE vandhaner), og forsøger så igen, om du kan få vandet i "lunken vandhane" til at blive VARM. Kan du dét, så er det at åbne én isolerings ventil, teste "lunken hane", åbne næste ventil, teste "lunken hane" osv. til du har genskabt problemet, og identificeret "synderen".



 

Steensen skrev den 01-04-2022 16:58:23

Din "lunkent vand" på "max 30 grader" er din subjektive observation på vandet ude ved hanen.
Men det du skal have med for at kunne tage de videnskabelige beregninger i brug og lave nøjagtige tal, er hvad er temperaturen lige efter din vand varmer og lige før din vandvarmer.
Før vandet når frem til dit badeværelse, så skal det varme X antal meter rør, og muligvis også beton op, og så kan 50kW pludseligt være småting, især pga. jo mindre differens temperatur, jo langsommere afgives energi til omgivelserne.

Du skal

 lade hele anlægget "køle af" først.
Herefter går du ud til "problem barnet", åbner for det varme vand i 5 minutter, kun det varme vand.
Så mærker du på tilgangs rørene på denne hane, om det kolde rør er blevet koldere pga. tilførsel af koldt vand.
Hvis ikke, går du til dine andre vandhaner/armaturer, og tjekker om der er blevet varmt eller koldt på tilførslen helt oppe ved hanen. Finder du dét er tilfældet, så har du fundet den hane der blander koldt vand i dit varme vand, og denne hane skal have repareret indmaden.

Kan du stadigvæk ikke fremprovokerer udfordringen, så lukker du ALLE lokale isolerings ventiler til koldt vand på de andre vandhaner, undtagen den med lunkent vand. (køkken, bad, bryggers, udekøkken, ALLE vandhaner), og forsøger så igen, om du kan få vandet i "lunken vandhane" til at blive VARM. Kan du dét, så er det at åbne én isolerings ventil, teste "lunken hane", åbne næste ventil, teste "lunken hane" osv. til du har genskabt problemet, og identificeret "synderen".


Man kan godt lave et nogenlunde overslag som jeg gør det. SÅ stort et varmetab er der ikke over den distance og ved de øvrige varme haner er temperaturen stort set som fra hanen i bryggerset lige ved veksleren.

Men jeg prøver den foreslåede procedure. Tak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis