Grov sandspartel eller mørtel til puds reparation

Hej ;)

Vi har fjernet tapet på 80+ gammel vægge og avis og hvad de nu ellers brugte;). Det er puds på strå og pudsen har det faktisk fint de fleste steder. Visse steder er den dog løs og jeg skal have repareret den inden jeg fuldspartler+filt+maling.  Det er 1-2 cm dybe og mindre områder.

Kan jeg benytte grov sandspartel til dette eller skal jeg ud i en pudsemørtel. Jeg har begge dele på lager, 

dbh
Mikkel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge dele kan bruges.
Pudsemørtel er nok billigst og hærder også i dybden. Så det er til de større huller. Det kan bruges i alle lag tykkelser
Sandspartel hærder ikke på samme måde men skal luft tørre, inden man kommer med næste lag. Så det kan ikke lægges i mere end 4 mm lag ad gangen og der skal gå et par dage inden næste lag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.

Omkostningen til materialer er peanuts da det kun er 5-6 steder der er større huller og pudset er decideret løst . Det er min tid der er dyrbar :) og om at det holder og ikke laver revner eller lignende .
Det hurtigste for mig er grov sandspartel da den er færdigblandet og sviner væsentligt mindre.

DBh Mikkel
Det tror jeg ikke er hurtigst, for den er 100 år om at tørre og svinder en del så den skal have 2-3 lag
Hvis du blander lidt gips i pudsemørtlen er det hurtigt tørt og hærdet. Det er et gammelt murertrick.

fase
Som jeg skrev maks 4 mm sandspartel vente 2 dage o.s.v. før næste lag
Pudsmørtel hærder selv under sandspartel så der kan du komme videre dagen efter pudsning når det er dybere huller. 
Så dybere huller får mørtel. ( det tager vel 10 minutter at blande en 1/2 spand mørtel op med vand) 

Annonce
Tak for svar.
Jeg bruger pudsemørtel - evt med gips i:)
Hvis du har meget travl så gips blandet i. Men så skal du naturligvis bruge en blanding ret hurtigt. Ved ren gips inden for 5 minuter. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også